3.4

Mistaken for Strangers

Dokumentärfilm om indiebandet The National ? och sångarens bror, Tom Berninger som hjälper till som roadie under bandets första stora turné.

Originaltitel Mistaken for Strangers
Regissör Tom Berninger
Genre Dokumentär, 2010-tal

erik.p
2015-07-31
Även om man inte hört talas om bandet The NAtional är detta en kul och rolig dokumentär, inte så mycket om bandet, men mera om två bröder...
hestret
2015-01-03
Öhm. National är ju grovt överskattade, men ändå ganska ok. Den här filmen är också överskattad, men inte ganska ok. Den är bara ointressant. Turnédelen är supervek och National som band och dess medlemmar är fruktansvärt ointressanta. Brodersdelen och den del om Tom är också den litet utav en axelryckning, även om det är ett härligt grundkoncept. Men precis som man kan förvänta sig av Tom (enligt filmens utsago) är det här litet utav ett hafsverk. Man hade kunnat tro att detta ändå höjer filmen genom att framkalla lite mer sympati för Tom. Men för mig får denna manipulativa självmedvetenhet bara motsatt effekt. När han ska sy ihop det i slutet med konsertfotot och att han springer efter sådär - så på näsan. 21/100
BigQ
2014-08-24
Blev jättebesviken! tror helt klart brodern i bandet har dragit i några trådar för att filmen ska få fokus i media, han umgicks ju uppenbarligen med en del folk som har med media o göra. att jämföra det här med "spinal tap" som jag sett nånstans är ett uruselt pr trick.
Darn
2014-08-12
Mot bättre vetande höjer jag härmed betyget till den fina film den egentligen är. Det bästa är hur mångbottnad den är. Kombinationen av humor och allvar och hur det görs med så små medel och värme är det bästa. För att inte tala om musiken...
Spidde
2014-08-09
Jag har försökt fastna för The National flera gånger, men kommit att acceptera att de aldrig kommer bli några favoriter. Den här filmen är rätt trevlig ändå. Eftersom den verkar rätt hajpad visste jag att det inte skulle vara någon vanlig dokumentär. Trevlig och underhållande, med en del tänkvärt om det problematiska med att vara bröder. Stark trea.
Suverän
2014-07-06
Att inse storheten med The National är väldigt lätt, och nu vet man också att Matt har en ganska så underbar bror. Den här filmen var inte vad jag hade väntat mig. Jag hade väntat mig en mer typisk rock-dokumentär, men man fick så mycket mer. Något allmänmänskligt. Så mycket värme och kärlek.
Ondskapt
2014-05-03
Omöjligt att motstå, oavsett om man har insett storheten med National eller inte.
Jonatanh
2014-04-12
Extremt överhypad rockumentär som äntligen kommit, och visst är den underhållande och fin men lever knappast upp till hyllningskörerna som avlöst varandra med superlativ. Knappast unik, inte särskilt rolig och verkligen inte så berörande som den skulle kunna vara. Den känns i slutändan ganska ytlig och alldeles för självmedveten, den handlar för mycket (framförallt mot slutet) om skapandet av filmen och för lite om Tom's eget liv och hans upplevelse av turnén. Hade den varit längre hade den kunnat få med mer av det som saknas, nu känns den väldigt kort och man känner sig lurad på konfekten. Sevärd, INTE nyskapande.
xkattenx
2014-04-07
Så fint att det handlar om allt annat än The National <3 Tom verkar så fruktansvärt jobbig att ha att göra med, således perfekt val att ta med som dokumentärfilmare.
myslas
2014-03-30
Vad som möjligtvis skulle blivit den sämsta dokumentären om ett band som någonsin gjorts blir istället ett rätt intressant porträtt om förhållandet mellan två bröder som är väldigt olika. Och den visar nog väldigt väl svårigheten i att stå i skuggan av sitt mer kända syskon. Man behöver verkligen inte vara ett stort fan av The National för att få ut något av denna filmen.