3.1

Mister Lonely

Luna, en amerikan i Paris arbetande som Michael Jackson-look-alike, träffar Marilyn Monroe, som bjuder in honom till sitt samhälle i Skottland. Där framlever hon sina dagar tillsammans med Charlie Chaplin och dottern Shirley Temple.

Originaltitel Mister Lonely
Regissör Harmony Korine
Manus Harmony Korine, Avi Korine
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Diego Luna, Samantha Morton, Denis Lavant, James Fox, Werner Herzog, Leos Carax, Richard Strange, Jason Pennycooke, Anita Pallenberg, Rachel Korine, Joseph Morgan, Melita Morgan, Daniel Rovai, Nigel Cooper, Mal Whiteley, Esme Creed-Miles

CinemaStrange
2015-08-15
Kollade drygt 23 min in i filmen men detta var alldeles för slött för mig, blir så att jag ger den en ny chans nån annan gång men just nu gick det tyvärr inte.
AlbinWesley
2014-09-30
Hmm. Så mycket som är så himla bra, och så mycket som känns trist... Substans finns där, förstås, men jag tycker verkligen den blir tråkig efter ungefär halva. Mitt intresse dör. Synd på allt det där som är så himla bra, som jag verkligen älskar.
heftigahector
2011-10-14
fan asså! jag hoppades så mycket. sjukt konstig film med fantastiska inslag men helheten var ju verkligen dålig. Om det är en massa metalager så greppar jag nog inte
naiiv
2010-12-27
ooo rörande!
Esettlokko
2010-11-29
Söt-tragisk film, som man både känner sig distanserad och nära till. Herzogs flygande nunnor ger den ett lyft, men i övrigt blir jag inte jätteintresserad.
heartbeats
2010-11-02
Gummo och Julien Donkey Boy är självklara femmor i min bok, så blev väldigt besviken på denna. Intressant ide, flera grymma scener och Samantha morton är väldigt bra, dock går det på tomgång alldeles för stor del av tiden
SantaClaus
2010-01-25
bubblo: det verkar som att du vill ha en film som du kan försvinna i oproblematiskt... du verkar förvänta dig ett ganska episkt berättande som bygger pa att man identifierar sig med huvudkaraktären och glömmer bort sig själv i tva timmar. Jag personligen gillar just det självmedvetna, eftersom det framhäver att det man ser endast är en konstruktion. Tänk Bertold Brecht. Denna film är fantasifull, känslofull och pervers. I love it!
bubblo
2009-12-08
Det är är en film som skapar en mycket märklig stämning, Ibland i vissa enskilda scener blir det bara för "arty" och då lyser självmedvetenheten igenom, som avsnitten med herzhog och nunnorna. Det hade jag gärna sluppit. Men överlag en märklig filmupplevelse, i positiv bemärkelse.
Galaxina
2009-08-20
Harmony Korine når aldrig upp till Gummohöjder. Men uj vilken liten finis. Werner Herzog!! :D
DanielMott
2009-07-09
Minst sagt speciella Harmony Korines (Gummo, Julien Donkey-Boy) Mister Lonely är en film som legat och jäst länge i DVD-lådan och som efter MJ:s död känns plötsligt känns både aktuell och inaktuell. Diego Luna (hysterisk pojkvän i Milk) spelar en Michael Jackson-lookalike från Paris som framträder på bland annat gator och ålderdomshem (alltid ackompanjerad av undertexten "Vocalizing like Michael Jackson"). En dag träffar han Marilyn Monroe (ännu en lookalike; "[I've been Marilyn] since I first got my boobs"), som bjuder in honom till ett kollektiv i Skottland, där hennes man Charlie Chaplin och deras dotter Shirley Temple huserar med bland annat Madonna och påven. Där planerar de att sätta upp "the greatest show on earth". Mycket mer än så går inte att skriva om handlingen i sig, och Korine summerar känslan ganska bra själv med det här citatet: "I never cared so much about making perfect sense. I wanted to make perfect nonsense. I wanted to tell jokes, but I didn't give a fuck about the punch line." I mångt och mycket saknas både förnuft och känsla i Mister Lonely med undantag av några få minnesvärda scener (de flesta inkluderar nunnor och Werner Herzog). Bettet och satiren från de två tidigare filmerna är inte alls lika närvarande och materialet håller knappast för två timmar, men unikt är det, som alltid. Chamone! Betyg: 3