3.3

Mitt Afrika

En sann berättelse om den danska författarinnan Karen Blixen; en kvinna med en oböjlig vilja som tillsammans med sin otrogne man driver ett kaffeplantage i Kenya omkring år 1914. Till sin förvåning upptäcker hon att hon håller på att förälska sig i landet, dess befolkning och den hemlighetsfulle vite jägaren.

Originaltitel Out of Africa
Regissör Sydney Pollack
Manus Kurt Luedtke
Genre Drama, Romantik, 80-tal, Biografi
Skådespelare Meryl Streep, Robert Redford, Klaus Maria Brandauer, Michael Kitchen, Malick Bowens, Michael Gough, Suzanna Hamilton, Joseph Thiaka, Stephen Kinyanjui, Mike Bugara, Job Seda, Shane Rimmer, Rachel Kempson, Graham Crowden, Leslie Phillips, Iman

atroxa
2020-04-01
Inte jätteintressant story, men det uppvägs av bra prestationer, fina landskap och underbar musik.
C12
2019-07-10
Lååång och sövande film om....ingenting. Mycket svag tvåa
Nalleman
2019-07-09
Bra men tyvärr något överreklamerad.
mammene
2018-11-04
Längesedan jag såg den och vid en omtitt föll betyget, det kan bero på att jag själv har ändrat filmsmak. Inget fel på skådespelarna, utan tvärtom tre av mina favoriter, Meryl, Robert och Michael. Det hela kändes tamt och nästan tröttande, Miljöerna med dess natur och djur ger mer en fördjupning och vänskapen med Karen och de bofasta och trofasta är nog det som mer består
Pi-R
2018-10-13
En stillsam film om ett stormigt liv. Streep och övriga skådespelarensebeln levererar, och fotot är strålande. Men, ja.... det är VÄLDIGT meditativt, och, den visserligen vackra, musiken bidrar än mer till en film som jag för min del måste beskriva som sövande. Manuset lyfter aldrig, och inte heller kemin mellan Streep och Redford. Lustigt är det öppnigsscen, som utspelar sig i ett snöigt danskt vinterlandssksp, som känns mest levande och som stannar kvar hos mig längst efter filmens slut... Svag trea i betyg
2018-02-27
Gillar den här filmen skarpt!!
Olof_Gronlund
2017-01-26
Pampigt kostymdrama, så kan man beskriva den. Inte alls min kopp av te tyvärr och hade jag varit objektiv hade den nog varit på en fyra på grund av miljöerna, kostymerna, fotot och allt annat. Men för mig är det mer en långtråkig story utan några som helst moment där filmen lyfter. Ganska så plan resa på 160 minuter, allt för länge för min smak med. Inga speciellt krävande rolltolkningar heller. Nä, inget för en kille kring 30 år att titta på ensam precis. Streep är känd för dessa långtråkiga dramafilmer.
RustyFilm
2016-12-13
Berättelsen byggs med ett underbart långt förspel men så småningom börjar de relationer som är nödvändiga för en sån här kärleks skildring att byggas (och så småningom även försvagas). Krångligt det där men det är intelligent, vackert och tårdrypande. Allt går i ett sövande långsamt tempo till soft musik och en helt fantastiska natur från Afrika.
2014-11-09
En väldigt fin kärleksskildring och en skildring av en mycket intressant person och sann historia om danska författarinnan Karin Blixens liv. Det hela är intelligent, vackert, romantiskt och mycket storslaget. Historien berättas dock i ett långsamt tempo. Vacker foto som fångar den vackra naturen på ett imponerande sätt.
emilstjernholm
2014-04-26
Första halvan är ganska spännande och intressant om Blixen, den koloniala gemenskapen och så vidare. Andra halvan när kärleksrelationen tar överhanden blir det smörigare, i synnerhet kunde man ha dragit ner på stråkarna en aning.