Mitt hus i Umbrien

Berättelsen om fyra personer som är på väg till Milano när tåget de färdas med utsätts för en terroristattack. Bland dem finns en föräldrarlös liten flicka. De överlever attacken och en av personerna, den engelska författarinnan Emily Delahunty, erbjuder de övriga tre att vila och rehabilitera sig i hennes närbelägna idylliska hus. Med det italienska landskapet omkring sig utvecklas starka band mellan de fyra, band som blir hårt prövade den dag då den lilla flickans farbror dyker upp.

Originaltitel My House in Umbria
Regissör Richard Loncraine
Manus Hugh Whitemore
Genre Mysterium, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Maggie Smith, Ronnie Baker, Chris Cooper, Benno Fürmann, Giancarlo Giannini, Timothy Spall, Libero De Rienzo, Emmy Clarke, Cecilia Dazzi, Anna Longhi, Deirdre Harrison, Silvia De Santis, Allison Adams, Lynn Swanson, Taddeo Harbutt

larox
2009-11-22
"En grupp människor, mycket olika - sammansvetsas efter det att tåget de färdades i utsätts för en terroristattack. Resenärerna får vila upp sig i en medpassagerares idylliska villa i det fantastiska italienska landskapet. Starka band utvecklas mellan de olika människorna. Band som prövas hårt den dag den lilla flickan ska hämtas."
Reichenau
2005-08-06
Mycket bra skådespel och starkt manus. Speciellt Benno Fürmann är fantastiskt bra i sin roll. Men Mrs. Delahunty är väldigt jobbig och går både Chris Coopers karaktär och mig på nerverna.
ssg
2005-07-19
uhuh, stark trea.
Nemralis
2005-01-05
Svag trea. Benno är bra som vanligt, även om han är ganska osynlig trots sin relativt stora roll i filmen. Scenen med explosionen är väldigt snygg, men i övrigt är filmen oengagerande. Ett litet överraskningsmoment i manus på slutet, men annars förutsägbar. Gott skådespel, men jag blev mest trött på Mrs. Delahuntys personlighet.