2.8

Mitt i plåten!

Det olagliga Cannon Ball-loppet körs från New York till Kalifornien och lockar folk från hela landet och ur alla samhällsklasser. Deltagarnas fordon är väldigt varierande och dessutom maskerade så att polisen inte ska kunna identifiera bilarna och upptäcka vad som pågår.

Originaltitel The Cannonball Run
Regissör Hal Needham
Manus Brock Yates
Genre Komedi, Action, 80-tal
Skådespelare Burt Reynolds, Jackie Chan, Roger Moore, Dean Martin, Farrah Fawcett, Dom DeLuise, Peter Fonda, Adrienne Barbeau, Michael Hui, Sammy Davis Jr, Jack Elam, Terry Bradshaw, Bert Convy, Jamie Farr, George Furth, Tara Buckman

Skapad 2019-12-19 av weng-weng
För den som vill ta temperaturen på åttiotalets actionkomedier är det här ett utmärkt ställe att börja på. För även om det här kanske inte är en helt representativ produktion för vad som...   Läs mer »

Skapad 2019-11-14 av JoeZ
Hyllad av kritiker världen över, eller tvärtom. Det går på något sjukt sätt att se varför denna film har överlevt och säljts i hyfsat många exemplar, det är precis sån humor som vissa pe...   Läs mer »

karlmats
2020-09-07
Jag tycker nog att Wacky Races på Cartoon Network när man var liten var bättre än det här. Av alla dessa kända skådisar så var det anmärkningsvärt svårt att hitta en enda förare som jag kunde hålla på. En svag 2a till en komedi som inte var speciellt rolig.
Solidus
2018-10-24
På pappret så så borde jag gilla det här. En urflippad tävling där man ska ta sig från plats A till plats B och det finns inte några regler. Problemet är filmens buskishumor som inte alls fångar mig. Dessutom överanvänds vissa skämt som t.ex. den "läskiga" doktorns musiktema eller blondinen som hela tiden glömmer bort ett specifikt namn. Hade dem varit roliga, så hade jag kunnat förbi se det, men nu är dem tråkiga redan från första stund. Dessutom undrar jag var är all bilaction? Var är de galna stuntsen? Filmen är både svag och pinsam och smygrasismen gör saken inte bättre.
Paramis
2018-09-16
"För mycket rasism o sexism". Att ni bara orkar!
HerrNenne
2017-06-16
Larvig men lättsam och hyfsat underhållande. Helt utan djup.

2016-08-14
Sjarm men ikke kvalitet.
Brouhaha
2016-07-31
En riktigt skön komedi från en tid då det var okej att ha med lite välmenad rasism och sexism utan att folk gnällde om det i kommentarsfältet. Men den tiden är förbi. Men jag måste medge att jag är lite besviken, jag trodde att det skulle vara mer fokus på fina bilar. Den snyggaste bilen i hela filmen, Dinon, är ju bara med i typ fem sekunder liksom. :/
sven_usling
2016-07-28
Precis som alla andra liknande filmer är det mördande långtråkigt. Hade varit med på listan över tidernas sämsta filmer om det inte vore för Dom DeLuise och Jack Elam.
Straiter
2016-07-26
Roger Moores insats är fortfarande suverän och filmen i sig är fortfarande hyfsat rolig, även om den har åldrats rätt rejält. Mitt stora problem med den är dock alla jäkla logiska luckor. Oerhört svag trea kan den få.
precious_death
2015-09-23
Sexism och rasism har åldrat filmen ordentligt. Men utöver det är jag positivt överraskad. Särskilt kul var väl att se Dean Martin och Sammy Davis jr. Filmen är ju roligare som dokument över hollywoodkändisar i slutet av 70-talet, början 80-talet, än som filmupplevelse.
den_vita_apan
2015-07-16
Rolig, men jag kan inte bortse från rasismen och sexismen så därför blir det bara en 2:a.