3.6

Mitt liv i rosa

En film om könsidentitet och könsuttrryck ett fördomsfullt franskt medelklass-villaområde. Ludovic är en ung pojke som gärna klär sig i klänning och använder läppstift. Till en början ser hans föräldrar det hela som ett barns oskyldiga lek, men när grannpojkens föräldrar upptäcker att han och Ludovic leker bröllop går det inte längre att vifta bort som en nyck. Problemen blir allt mer allvarliga för Ludovics familj och den skenbart vackra förortsidyllen rasar samman.

Originaltitel Ma vie en rose
Alternativ titel My Life in Pink
Regissör Alain Berliner
Manus Alain Berliner, Chris Vander Stappen
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Michèle Laroque, Jean-Philippe Écoffey, Hélène Vincent, Georges Du Fresne, Daniel Hanssens, Laurence Bibot, Jean-François Gallotte, Caroline Baehr, Julien Rivière
Betygsantal 2036

2017-10-24
karlmats
2014-01-19
Oj voj, återigen en riktigt fin film om en sjuk värld vi lever i. Fruktansvärt bra insats av Georges Du Fresne i huvudrollen och jag gillar hur man lyckas framställa en så här tung berättelse på ett ofta lättsamt och humoristiskt sätt. Om en oförstående omvärld och föräldrar som försöker sitt bästa och lyckas ibland, och misslyckas ibland. Om att bara få vara sig själv, om att bli dömd av andra trots att man har ett gott hjärta. Om en jävla massa saker som fler människor borde reflektera över lite mer, så kanske världen vore en lite mindre hatisk plats att befinna sig i. Mycket mycket bra på alla sätt och vis.
Taandborste
2013-07-22
Fin och viktig film!
Elizadushkufan
2012-03-14
Brukar inte vara så förtjust i sådana här typer av filmer, men denna är mkt bra!!
Namellak
2011-10-30
Svävar iväg lite väl mycket ibland, men skön drömsk stämning, bra skådisar, kontroversiellt och tankeväckande manus, engagerande regi och färgstarkt foto, bidrar till att jag måste ge 'Mitt liv i rosa' 4 av 5.
YeShiBao
2011-08-02
Fantastisk barnskådis i huvudrollen och viktigt ämne, men lite taffligt berättad historia. Föräldrarnas reaktioner är märkliga, ibland är de förstående och ibland är de helt onda rakt igenom. Svårt att sätta betyg, men klart sevärd.
MrsSmiths
2011-07-20
Jävla unge. Jag bölade mig halvt fördärvad ju.
foppa99
2009-11-26
intressant att se hur 1 personligt val kan få konsekvenser utöver ens egen person: 1a filmen iaf jag sett som vidgat "problematiken". gillade ni temat så ska ni se filmen Xxy
ninoshki
2009-10-12
Den överdrivna dramaturgin går faktiskt hem i kontrasten mot de "alldagliga" filmscenerna.
CARRE74
2009-09-28
Den här filmen är jättebra!Jag grät nästan när jag såg den idag. Den är mkt bra o handlar om könsidenitet och det e mkt bra gjort!=) NI som inte har sett den se den!Den e mkt bra och hjälper oss som inte vet hur det e att ha en könsidenitet om sig själv.=) Den är psykologiskt bra handlat och visar att föräldrar till barn som e osäkra på sin egen könsidenitet.Den pojken/flickan var mkt osäker på sig själv och blev ju mobbad.Ni måste se den!=) Mvh CARRE74.=)