Mix

Tamiko var en lovande pingisspelare som liten men är nu 28 år gammal och har lämnat sporten bakom sig. Efter att hennes pingisspelande pojkvän bedrar henne med sin mixdubbelpartner flyttar hon hem till sin hemstad där hennes avlidna mammas pingisklubb är i behov av en ny tränare. Samtidigt som hon får upp ögonen för sporten igen ser hon sin chans att få revansch på sitt ex genom att anmäla sig till en mixdubbelturnering.

Originaltitel Mix
Alternativ titel Mixed Doubles
Regissör Jun'ichi Ishikawa
Manus Ryota Kosawa
Genre Drama, Komedi, Romantik
Skådespelare Yui Aragaki, Eita, Ryoko Hirosue, Rinka Kumada, Fumiyo Kohinata, Ken'ichi Endo, Hayato Sano, Koji Seto

karlmats
2020-03-05
Det finns feel good-filmer och så finns det feel great-filmer. Här har vi en japansk romcom som följer standardmallen till punkt och pricka, men som levererar kliniskt på utförandet samtidigt som man har en USP i form av pingistema. Sen har man också en otroligt charmig Yui Aragaki i huvudrollen. Shit vad man hoppas att det ska gå bra för henne alltså. Runt omkring henne finns en hel drös av nästan lika charmiga bifigurer, alla hennes klubbkompisar är för härliga och de verkligen lever för sin pingis trots att nivån på de flesta väl knappast skulle hålla ens i division 8-korpen i Stockholm. Japaner är ju allmänt sett ganska underbara och många scener är sjukt roliga, andra scener är vackra och emotionella och den lättsamma tonen som skapar feel great-magin tappas aldrig bort samtidigt som det heller aldrig blir direkt flamsigt. Vi får t.o.m. en cameo av självaste Jun Mizutani som glider förbi inne på nattklubben, ett litet påskägg som glädjer en pingisnörd. Jag trodde det inte när jag såg den, men så här i efterhand känns det här som en liten guldklimp som jag absolut inte vill låta falla i glömska. Ett sånt här lyckopiller måste bara ha en 4a alltså.