2.9

Moa - en kvinnas kärlek och längtan

1890 föddes Moa Martinson i ett soldattorp i Vårdsnäs socken i Östergötland. Erfarenheter från sina fattiga uppväxtår återgav hon i ett flertal romaner. 1927 träffar hon författaren Harry Martinson och filmen speglar deras liv och litterära karriärer

Originaltitel Moa
Regissör Anders Wahlgren
Manus Anders Wahlgren
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Gunilla Nyroos, Lennart Hjulström, Reine Brynolfsson, Mats Bergman, Dan Ekborg, Anders Ekborg, Krister Henriksson, Margreth Weivers, Michael Segerström, Percy Brandt, Roland Hedlund, Lars Humble, Berta Hall
Filmnummer 12084

sirkurt
2015-08-06
Vacker, fin film. Välgjord, Gunilla Nyroos är mycket bra. Väldigt nedtonad och jag känner mig lite distanserad. Men jag tyckte mycket om den, hade gärna fått vara längre, den slutade väldigt plötsligt.
KyLLo
2014-08-24
För några tior kan man i alla fall se den på SF Anytime.
Tabu
2013-07-04
Hur ska man få tag på den här igen då...
Zummi
2011-07-17
Jättebra film som skildrar hur arb. kvinnorna hade det på den tiden. Sett den flera gånger och ser man utifrån genus historiskt perspektiv så är den bra! Den är däremot ingen film att bli road av på lörd.kvällen till en påse chips
Kreepy
2009-03-23
Kul med dövtext som ligger före.
StureStenhög
2008-04-17
Tyvärr en ganska dåligt regisserad film. Den känns väldigt upphackad och saknar helt flyt. Detta gör att man aldrig kommer karaktärerna riktigt nära. Gunilla Nyroos känns dessutom inte som en tillräckligt bra skådespelerska för att bära en sån här film. Reine Brynolfsson är dock som vanligt bra
mammene
2008-01-16
En karg och tyst film, till och med när Moas söner drunknat är det en tyst förtvivlan. Det var inte mycket prat överhuvudtaget och vet man inget om henne var det svårt att förstå vissa saker. Ett tyst samförstånd var det mellan henne och sönerna, det var vackert. Männen i historien var inte mycket att hålla i, de hade en egen klubb, frivilligt eller ofrivilligt? Moa drevs av ilskan och hon tålde mycket i lívet, men att kärleken inte höll måttet var svårt för henne att bära. Det är vägen som är mödan värld stämmer bra här.
Kareina
2008-01-01
Urk
yrkeschaufföre
2007-11-22
Välgjord men tråkig! Reine Brynolfsson spelar samma roll som vanligt.
jlam
2007-10-23
Nyroos förkroppsligar verkligen huvudpersonen fint. Välgjord biografi.