3.3

Möbelhandlarens dotter

Frank Tidman är en frånskild möbelhandlare med norra Sverige som sitt distrikt. Han träffar sin sextonåriga dotter Sanna varannan helg. Inför en av sina affärsresor får han en impuls att ta med Sanna. De behöver, som Frank uttrycker det, prata med varandra innan det är för sent. Det blir början på en resa genom Norrlands inland men också upptakten till en resa i tid och rum när Frank försöker berätta om släkten Tidmans historia.

Originaltitel Möbelhandlarens dotter
Regissör John O Olsson
Manus John O Olsson
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Ulf Brunnberg, Jakob Eklund, Lia Boysen, Örjan Ramberg, Ann Petrén, Lars Amble, Ingvar Hirdwall, Hassan Brijany, Morgan Alling, Gustaf Hammarsten, Malin Cederblad, Sofia Pekkari

Freeko
2019-06-08
Rolf Lassgård själ varenda scen han är med i. Här bevisar han att han är landets bästa skådis.
andmoreagain
2018-12-30
Jacob Eklund och framförallt Sofia Pekkari är helt otroliga i sitt samspel i denna släktsaga som är spännande att följa. Det enda som är riktigt minus är att många kända A-skådespelare som dyker upp i bi-roller pratar rikssvenska/dramatensvenska (spec. Lia Boysen) när de ska spela norrlandsbor/småfolk.
Roarer
2015-06-09
En ganska bra grundhistoria som förstörs av stundtals usel regi och märkligt skådespel.
Hypostas
2012-10-28
Sevärd och mysig miniserie.
Xenox
2012-07-10
Intressant miniserie med många bra skådespelare.
Zummi
2011-07-17
Så fruktansvärt långsam, seg, tråkig. Iden är bra till manuset och skådisarna gör så gott dom kan, men det fattas något ... det bara maler på i samma takt som en som bara pratar i samma tonfall timma ut och timma in. Skänker bort hela serien på dvd för auktions kostnaden på tradera.
2011-06-19
Riktigt bra miniserie.
fridalindback
2010-11-01
Jag tycker den är rätt bra. Jag var själv med i den. En riktig upplevelse. Den e okej:)
cruze
2010-08-23
Finns den som film? Var inte detta en tv-serie i typ 5 delar eller nåt? Mitt betyg är för tv-serien...
Anaythea
2008-10-15
Äcklig svensk serie ute efter någon sorts filmpris, kan jag tycka. Dialogen mellan far och dotter kan man skära bort helt, då det enda som är avlägset intressant är tillbakablickarna. Annars är den en klassisk gap- och skrikfilm skapad på det sätt som verkar vara kutym för svensk dramaproduktion.