3.9

Moderna tider

Den lille luffaren har fått anställning vid det löpande bandet. Han blir snart alienerad av det monotona jobbet och hamnar genom mycket chaplinska omständigheter först på mentalsjukhus och sedan i fängelse. Väl ute igen lär han känna en ung flicka på rymmen från barnhemmet och de två udda olycksfåglarna försöker klara sig så gott det går i den hårda omvärlden.

Originaltitel Modern Times
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Genre Komedi, Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman, Tiny Sandford, Chester Conklin, Hank Mann, Stanley Blystone, Al Ernest Garcia, Richard Alexander, Cecil Reynolds, Mira McKinney, Murdock MacQuarrie, Wilfred Lucas, Edward LeSaint, Fred Malatesta

Pi-R
2017-12-08
Chaplins charm är svår att motstå (varför man nu skulle vilja göra det) och filmen har utöver den sedvanliga värmen, flera LOL-tillfällen, de fantastiska scenerna med matningsapparaten, luffarens första repliker i ett fantastiskt sångupprädande, ”näspulver”, ett flertal snillrika sätt att använda sig av talfilmsinslag, och några riktigt snygga maskinscener. Att storyn i sig är en vält tunnt sammanhållen följd av korta scener var ju rätt omodernt redan när filmen kom, men jag tycker det funkar bättre här än i ”City Lights”.
2017-10-23
pontusrover
2017-07-11
Svårt daterad. Taffligt och tonlöst berättat om en skadad typ som tar sig fram i en hård och besynnerlig värld.
JenLane
2016-09-17
Visas på Biograf Victoria i Stockholm imorgon kl 16:00! Mer info här: https://facebook.com/events/1723722454556375/
2016-08-16
Inte min favorit med Chaplin men ändå väldigt bra, välgjord och rolig.
martineden
2015-10-05
[rek. 5] Denna film är på många sätt lysande och Chaplin är med sin oerhörda charm och talang fortfarande väldigt rolig. Just stumfilmskomedier har ju sin grund i en väldigt fysisk komik och jag tycker att det fungerar ypperligt. Tycker att scenerna är lysande och ramberättelsen mycket bra! Klassiker värd sitt namn!! 4.
MaxMackan
2015-09-06
Säger som haajen: mer en retroaktiv fyra för i sin tid briljant och den berör ännu, men mycket är daterat. Se till diktatorn för en fortfarande helt gångbar chaplin-rulle...
Jorgandr
2015-05-16
Vill gilla filmen mer än jag gör. Den är både ständigt aktuell och ett fint fönster mot mellankrigstidens USA. Samtidigt är den inte längre särkilt rolig. Humorn har åldrats, och en del komiska scener dras ut så långt att de förlorar all komik. Men filmens budskap är trevligt, slutet förvånansvärt ickesliskigt och Paulette Goddard en sällan skådad skönhet.
haajen
2015-01-20
Fin film med flera superba scener men jag är snäll när jag sätter en fyra för rent personligt är stumfilmskomedier sällan något som funkar. Kul att ha sett och jag kan se storheten, därav fyran, men det finns andra stumfilmer som berör betydligt mer.
2015-01-02
Återigen visar Charle Chaplin upp sin allra mest mänskliga och magiska sida och här tillsammans med socialrealism och även viss framtidsvision. Man skrattar och funderar omvartannat. Sedan är det svårt att inte lyfta fram vilken sanslöst vacker skönhet Paulette Goddard var. Hjärtat slår några extra slag varje gång hon framträder i filmen. Om inte "Chaplin" är ett ord så borde det vara det och synonymen till det borde vara "Geni". Jag får allt leta upp en ordbok och se om inte det stämmer. 5-