2.1

Modesty Blaise

Modesty Blaise är den sexiga äventyrerskan som kombinerar styrka och mod med kvinnlig charm och humor. Tack vare sin nästan magnetiska dragningskraft till farliga situationer, har Modesty lyckats göra sig beryktad bland dem som har anledning att frukta henne. Baserad på Peter O'Donnells berättelser om den tecknade hjältinnan.

Originaltitel Modesty Blaise
Regissör Joseph Losey
Manus Evan Jones (II), Peter O'Donnell, Stanley Dubens
Genre Komedi, Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Terence Stamp, Monica Vitti, Dirk Bogarde, Michael Chow, Harry Andrews, Michael Craig, Clive Revill, Alexander Knox, Rossella Falk, Scilla Gabel

Starkbröl
2018-03-16
Mycket märklig filmatisering av den första Modesty Blaise-boken. Bara brottstycken finns kvar av denna -- i princip namnen på huvudpersonerna och skurkarna, och att skurkarna håller hus på en ö. I övrigt är filmen helt obegriplig. Karaktären Modesty är använd i denna film som om man satt en bondbrud med bondbrudens alla attribut som huvudperson, och Willie Garvin framställs som någon slags slipprig, kallögd halvpsykopat. Det finns även en konstig konstfilmsvibb över alltihopa, kanske är det musiken. Fightscenerna är horribla, speciellt när Modesty ska låtsas slåss. Och så blir det ett musikaliskt nummer där Modesty och Willie falsksjunger en sång och blir kära i varandra. Ja vilken soppa. Slutresultatet av filmen är att man är samtidigt extremt förbryllad och extremt missnöjd. Ändå har jag svårt att sätta en etta.
Bomaniac
2017-10-09
Vilken smörja! Jag förstod inte handlingen. Eller finns det en sådan? Modesty Blaise byter frisyr i nästan varje scen, ibland till och med i samma scen. Det känns som de har filmat en massa scener och sedan satt sig vid klippbordet och därefter forcerat fram någon sorts handling.
2017-05-03
Jag vill minnas att jag sett den här när jag var liten, men kan hända att det var någon liknande, men att jag gillade den mycket. Nu var den bara helt obegriplig. Lite charmig 60-tals känsla med en del snygga färger och kläder och så men det räcker inte.
Osiris__
2015-03-08
Men det var ju just det "den gulliga 60-talsnostalgin" ger den en två... Visst är filmen egentligen rätt dålig,en del scener känns ganska tafliga och Modesty var egentligen bra mycket coolare. Men då jag inte förväntat mig mer hade jag rätt kul ändå.
Adoniram
2015-03-08
Ja herregud. Skulle kanske få en tvåa för den gulliga 60-talsnostalgin, men ... nej.
Raimo_1985
2015-03-07
Svagt godkänt, trodde den skulle vara tuffare, coolare, och roligare? Ganska Bond-aktig stundtals. Är hon inte hårdare och coolare i serietidningen? Ej läst.
JimCarrey
2013-06-13
Kul filmatisering men kanske inte lika cool och sexig som förlagan ändå..
RobinsTaste
2013-03-04
En svagr film, men den har sina stunder ibland. Förutom de löjligt dåliga fightscenerna. Tyvärr är den händelselös.
alexi
2012-05-12
Så jävla CRAZY! Modesty Blaize framställs tyvärr i dålig dager... Varför göra henne till en liten pimpinette?
Gröne_Orm
2012-02-02
Obehaglig spionbuskis följde på Tintin i tema sextiotalet gör film av serietidning. Hade jag veto skulle jag lägga det mot att jämföra denna med Casino Royale som faktiskt är rolig.