Kapningen av Lufthansa 181

Hösten 1977 kapas ett Lufthansa-plan utav fyra palestinska medlemmar av Röda Armé Fraktionen (RAF) i syfte att utbyta gisslan mot de tre fängslade RAF-medlemmarna Baader, Ensslin och Raspe. Kapningen går dock inte som RAF tänkt sig, då flera arabiska stater vägrar att ta emot det kapade planet.

Originaltitel Mogadischu
Regissör Roland Suso Richter
Manus Maurice Philip Remy, Gabriela Sperl
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Thomas Kretschmann, Nadja Uhl, Saïd Taghmaoui, Herbert Knaup, Jürgen Tarrach, Christian Berkel, Simon Verhoeven, Tobias Licht, Cornelia Schmaus, Mohcine Nadifi

menschenfeind
2012-07-13
Oerhört svartvit och förutsägbar på nästan ett "amerikanskt 80-tal"-sätt. Jobbigt skakfoto också.
Rostere
2012-06-28
Realistisk flygkapningsfilm. Definitivt godkänd.
Ghostface
2012-06-18
Filmen är snygg på typisk "måla upp 70-taletvis". Det bränner dock aldrig till på det sättet som en sådan dramatisk och politisk händelse borde göra. Svaga karaktärer på båda sidor.
Gigi1943
2012-06-18
Spännande och intressant som alltid när det bygger på sanningen, bra skådespeleri av huuvudaktörerna, mindre trovärdiga bifigurer. Stark trea.
yrkeschaufföre
2012-04-14
Inte speciellt intressant men oerhört snygg och det är ju skönt med lite tyska ibland. Stark tvåa!
Gyllenbock
2012-01-12
En intressant och gripande historielektion. Tycker att dramat höll från första till sista stund, tummen upp!
StureStenhög
2012-01-01
Intressant med en flygkapningsfilm som likt United 93 satsar på realism framför dramatik. Till en början känns filmen lite rörig när alla karaktärer och de olika delarna av historien ska presenteras, och kanske hade filmen tjänat på att vara lite längre så att man hade sluppit det stressade berättandet i inledningen. Lite lider filmen också av tv-filmsformatet, men produktionen känns ändå efter förutsättningarna väldigt imponerande. Känslan av klaustrofobi och maktlöshet är påtaglig, och man blir som tittare mer och mer indragen ju längre filmen går. Det hela landar (no pun intended) till slut på en ganska stark trea
Rele
2009-07-26
Filmen är en klar fyra p g a att alla ser hur hemskt det kan vara i en kapad flygplan eller när man måste ta ansvaret av andra människors liv.
Ola_Schubert
2009-07-25
Synd att jag missade inledningen på denna drama på SVT 24. Men trots detta var det extremt intressant att se, speciellt som jag har sett "The Baader Meinhof Complex" och har den större bilden klar för mig. Jag tyckte gisslans fasa skildrades mycket effektivt och har inga anmärkningar mot skådespeleriet i övrigt. Jag tyckte absolut inte att filmen var seg i mitten, bara fascinerande. En mycket intressant tysk film som jag ger en stark fyra till vidare. Omdömet kan omprövas om jag får tillfälle att se hela filmen i framtiden.
Bomkia
2009-06-13