2.8

Min lillebror

En tonåring går från en våldsam hemmiljö till ett brutalt ungdomshem där han måste vänja sig vid den tuffa tillvaron och knyta osannolika vänskapsband för att överleva.

Originaltitel Mon frère
Alternativ titel Brother
Regissör Julien Abraham
Manus Julien Abraham, Almamy Kanoute, Jimmy Laporal-Trésor
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare MHD, Darren Muselet, Aïssa Maïga, Jalil Lespert, Youssouf Gueye, Hiam Abbass, Lisette Malidor, Mark Grosy, Neva Kehouane, Almamy Kanoute, Fatima Ait Bounoua, Matthieu Longuatte, Najeto Injai, Hakou Benosmane, Didier Michon

LacombeLucien
2019-12-09
Det som gör filmen fantastisk är handlingen och manus som lyckas gripa en emotionellt på riktigt, det suveräna skådespelet, dugligt foto och klippning, intensiva brutaliteten utan att visa för mycket eller överdriva. Det negativa är att slutet ej känns lika genomtänkt och utarbetat som övriga filmen, och "twisten" på slutet känns överdriven och ihophastad för att få till nån slags överraskningseffekt hos tittaren, men som inte funkar väl och slutets lite abrupta stillbild får det att kännas som att de skyndade ihop de sista 3-5 minuterna. I övrigt är det alltså en mycket välgjord och fin film, viktig men otroligt tragisk och hemsk att titta på.
Hanness
2019-11-23