3.2

Mongol

En filmatisering av Djingis Khans liv. Djingis Khan var slaven som lyckades göra det få andra har gjort, erövra halva världen.

Originaltitel Mongol
Alternativ titel Mongol: The Rise to Power of Genghis Khan
Regissör Sergej Bodrov
Manus Sergej Bodrov, Arif Alijev
Genre Drama, Romantik, Äventyr, Krig, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Tadanobu Asano, Khulan Chuluun, Amadu Mamadakov, Odnyam Odsuren, Amarbold Tuvshinbayar, Aliya, Tegen Ao, Ying Bai, Sun Honglei, Ba Sen, He Qi

Skapad 2019-11-10 av soderbaum
Sergei Bodrov styr i hamn en enastående produktion med Mongol som, enligt min mening, kan axla titeln som en av den asiatiska filmindustrins bästa episka berättelser på bioduken. Filmen är en sem...   Läs mer »

pungsnigel
2018-05-13
Bra film och bra skådespel rakt igenom. Tråkigt att den inte fortsätter genom en uppföljare där man kan få följa hans storhetstid.
AlbinWesley
2015-10-15
Mycket stilfullt drama, storslaget men utan att bli mastodontkänsla eller överdådigt. Hoppas uppföljaren kommer en dag.
the-godfather
2014-03-16
Filmen är snyggt gjord och den är delvis intressant, men den saknar lite för mycket för att få en fyra. Godkänd är den iallafall.
schimon
2013-08-29
inte ofta jag stänger av en film efter halva, tröttsamt sömnpiller och ointressant.

2013-07-26
tyckte den var riktigt bra - kanske lite långsam...sen är ju asano tadanobu en av mina favoritjapaner inom skådespeleri. stabil 3a i betyg!
Lidas
2013-06-26
Snygg men riktigt tråkig och meningslös historia. Inte heller realistisk.
Greystalker
2013-06-15
Snygg var den men inte minnesvärd.
Metheuz
2013-05-22
Den här filmen mår inte bra av att den helt klart känns som första delen i en filmserie men att det inte verkar komma några fler filmer. Man tar inte upp dom bästa bitarna i Djingis khans liv så att säga, som hur han enade mongolerna och skapade ett världsomfattande imperium. Berättarmässigt är den rätt ostrukturerad också. Jag tycker mest herr Djingis blir fångad hela tiden och varje gång hoppar berättelsen X antal år framåt i tiden utan inblick i vad som hänt däremellan. Annars så är det både en snygg och skapligt intressant film.
fari
2012-05-29
Så länge man förstår att detta är huvudsakligen en episk saga och inte en historisk beskrivning så är det faktiskt väldigt underhållande.
Spook
2012-02-19
att man sätter betyg till 1:a på denna förstår jag inte... robkiller har så fel i det han skriver enligt mig. Lite relevanta saker? går igenom hela hans barndom och väldigt väsentliga saker.