3.1

Monos

I en öde ruin på en avlägsen bergstopp någonstans i Sydamerika härjar en rebellgrupp bestående av åtta ungdomar. De vaktar sin mjölkko, och en krigsfånge de håller som gisslan. När en räddningsaktion driver rebellerna på flykt inleds en mardrömslik maktkamp på liv och död.

Originaltitel Monos
Regissör Alejandro Landes
Manus Alejandro Landes, Alexis Dos Santos
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Sofia Buenaventura, Julian Giraldo, Karen Quintero, Laura Castrillón, Deiby Rueda, Paul Cubides, Sneider Castro, Moises Arias, Julianne Nicholson, Wilson Salazar, Jorge Román, Valeria Diana Solomonoff

RustyFilm
2020-09-03
Här handlar det om en liten grupp ungdomar med löjliga öknamn (Smurfen. Vargen, Rambo, Svenskan, Lady, Hunden, Storfot och Boom Boom) deras ledare kommer på besök ibland, han kallas Budbäraren. En ko (Shakira) ingår även i grupperingen. Gruppen kallar sig Aporna. Aporna har även en fånge som kallas Frun. Dom är beväpnade med automatvapen och knivar, de skjuter ofta vilt omkring. Särskilt mycket på fyllefesterna. Visst låter detta barnsligt. Skulle aldrig ha sett det här, det är en riktig skitfilm. Och även om det är barnsligt så är det absolut ingen barnfilm. En pretentiös skitfilm.
fridenpaden
2020-04-11
98 minuter på Cineasterna.