3.6

Monsieur N.

Efter Napoleon Bonapartes nederlag vid Waterloo, skickades han i exil till södra Atlanten ön St Helena, där han dog några år senare. Eller gjorde han?

Originaltitel Monsieur N.
Regissör Antoine de Caunes
Manus René Manzor
Genre Biografi, Mysterium, Romantik, Drama, 2000-tal
Skådespelare Elsa Zylberstein, Bruno Putzulu, Richard E Grant, Roschdy Zem, Frédéric Pierrot, Jay Rodan, Philippe Torreton, Stéphane Freiss, Stanley Townsend, Siobhan Hewlett, Igor Skreblin, Peter Sullivan (III), Blanche de Saint-Phalle

2011-10-05
Betydligt bättre än jag förväntat mig.
2009-06-19
Ett visuellt mästerverk! Jag har nu sett om filmen och jag finner den precis som första gången jag såg den oerhört intressant även fast jag denna gång vet handlingens gång. Philippe Torreton är lysande i rollen som Napoleon. Jag har sett ett flertal filmer om Napoleon vid det här laget men han gör den bästa talkningen och det är ju inget minus heller att han är fransman. Det är så tråkigt att se filmatiseringar, hur bra de än är, med en Napoelon som pratar engelska.
Afflicter
2009-04-13
Jag får tacka för tipset! Trevligt att vissa delar dessutom fanns tillgängliga i hög kvalitet. Filmen är berättad på ett sätt som gör att man inte riktigt greppar vad det handlar om förrän den sista halvtimmen och det faktum att denna fiktiva historia är utformad från det man inte vet säkert om Napoelons öde gör Monsieur N. till verkligt fascinerande. Måste nog försöka få tag på DVDn själv också.
2009-03-07
Denna underbara film om Napoleon's sista år finns nu upplagd på youtube i 15 delar (youtube.com/view_play_list?p=B67A4 927D92DC696). En film som jag verkligen rekommenderar starkt att se om man är intresserad av Napoleon eller helt enkelt gillar historiska filmer.
2007-01-16
En fängslande film med utmärkta skådespelare, framförallt Philippe Torreton som Napoleon.
2007-01-09
Monsieur N. verkar riktigt bra. Jag har beställt filmen från play.com och jag ser verkligen fram emot att se den.