3.5

Monster

En film om den prostituerade Aileen Carol Wuornos som efter ett brutalt överfall försöker byta bana och skaffa sig ett jobb så att hon kan försörja sig och sin flickvän.

Originaltitel Monster
Regissör Patty Jenkins
Manus Patty Jenkins
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Charlize Theron, Christina Ricci, Annie Corley, Bruce Dern, Pruitt Taylor Vince, Scott Wilson, Lee Tergesen, Catherine Mangan, Brett Rice, Tim Ware, Marco St John, Marc Macaulay, Rus Blackwell, Kaitlin Riley, Cree Ivey

Skapad 2019-12-15 av sluper
Till att börja med så är det ju bara att kapitulera inför det fantastiska skådespeleriet. Även om jag kanske hellre sett att en Oscar gått till Nicole Kidman för Dogville eller Scarlett Johans...   Läs mer »

Sovande_mannen
2018-09-21
Trodde filmen skulle vara ass dålig. Men den va över min förväntningar.

2016-12-20
Theron mesterlig.
2016-10-27
Riktigt bra! En av de bästa filmerna som gjordes under 00-talet, alla kategorier! Filmen är både spännande och gripande och både Theron och Ricci gör väldigt bra ifrån sig.
BrutusBeefcake
2016-01-24
Charlize Theron är ju jäkligt bra och filmen är ju egentligen väldigt bra också men den funkar inte helt för mig. (8/15)
Stan
2015-07-17
Tråkiga är att bara för att det är en kvinnlig seriemördare så ska hon framstå som ett offer... hon mördar av en anledning, en blev pressad, hade det svårt... man skulle aldrig göra en film om Bundy, Dahmer eller liknande och försöka få tittaren att få sympatier för personen på det viset, som det vore filmens hjälte. Det är rätt vidrigt. Aileen Wuornos var en brutal mördare.
Raimo_1985
2015-04-08
Inte så engagerande, svårt att känna för någon av karaktärerna. Men det kanske man inte måste. Att jag ens tänker att jag borde det är väl ett resultat av att ha sett för mycket amerikansk film. Sen kommer känslan av meningslöshet i slutet.... Aja starkt godkänt blir det i slutändan.
fridenpaden
2015-03-09
Inte min typ av film.
Ful_fisk
2014-12-30
Fullkomligt fantastisk film om kärlek, prostitution och mord. Charlize Theron och Christina Ricci är fullkomligt enastående i huvudrollerna. Theron spelar Aileen Carol Wuomos, en prostituerad och urfattig kvinna som blev seriemördare och samtidigt fann kärleken i en annan kvinna (Ricci). En säregen blandning av amerikansk diskbänskrealism av det mörkaste slaget, och en enormt vacker kärlekshistoria. Helt enkelt ett mästerverk. Theron vann en välförtjänt oscar för sin storartade rolltolkning, men Riccis bidrag till filmen får inte heller glömmas!
LadyFlanders
2014-12-25
Obehaglig historia. Väldigt välspelad. Vet inte riktigt varför man ska se den. Jag förstår att det finns alla möjlig motiv till att göra filmen; sensationslystnad, USA:s mesta kvinnliga mördare, den gamla storyn om olycklig barndom etc. Men jag blev bara illa berörd av att se den.
Dutch
2014-11-18
Suveräna Theron, jisses vad bra hon är. Gripande story dessutom. Det kan inte vara så lätt att vara hora nuförtiden.