3.5

Monsters Inc.

Monsters Inc är ett framgångsrikt företag i staden Monstropolis, belägen i en parallell värld till vår. Filmen handlar om de två monstren, tillika vännerna, Sulley och Mike. Sulley är ett stort hårigt monster med horn som är den mest respekterade av alla anställda på Monsters Inc. Han och hans vän, rumskompis och kollega, Mike, ett litet klotrunt, enögt grönt monster, jobbar som "skrämmare", dvs. de samlar in barnskrik från människovärlden eftersom det är den bästa energikällan som monstervärlden känner till. Problem uppstår när en liten människoflicka vid namn Boo av misstag följer efter Sulley till Monstropolis. Barn får på inga villkor komma in i monstervärlden och Sulley och Mikes karriärer och liv blir till ett fullkomligt kaos när det försöker ställa allt till rätta.

Originaltitel Monsters Inc.
Regissör David Silverman, Lee Unkrich, Pete Docter
Manus Jill Culton, Pete Docter, Ralph Eggleston, Jeff Pidgeon
Genre Animerad, Familjefilm, Komedi, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare John Goodman (röst), Billy Crystal (röst), Mary Gibbs (röst), Steve Buscemi (röst), James Coburn (röst), Jennifer Tilly (röst), Frank Oz (röst), Bob Peterson (röst)
Betygsantal 20265

Skapad 2002-12-24 av Arson
I staden Monsterpolis finns företaget Monsters Inc, där man som uppgift har att skrämma barn för att få deras skrik, som används som energi i staden. Den interna skrämmarligan toppas av en stor...   Läs mer »

päronanton
2019-07-06
Den är bra!!!
2018-04-20
Inget märkvärdig, funkar att se en gång!
Ful_fisk
2018-02-19
Charmig och varm film som absolut håller bra. Filmens sänke är väl mest att filmens humor nästan uteslutande är av karaktären att huvudkaraktärerna försöker dölja någonting för att upptäckas, vilket blir lite tröttsamt efter ett tag (nästan direkt, faktiskt). Sedan är ju skurkarna ganska lövtunna också i karaktärsdjup. Men värmen räcker långt och helheten fungerar tillsammans med animationen och en rätt fyndig dialog, även ifall jag föredrar många andra Pixar-filmer framför denna.
Biberkolben
2017-11-27
Bra att skrämma barn.
2017-10-14
dumt å skrämma barn
Sarakin76
2017-06-23
4/5. Riktig bra og intelligent film. Meget bra animasjon.
falusebbe
2016-06-14
Stundtals väldigt charmig, särskilt i inledningsfasen när världen introduceras. Bra men ingen av Pixars bästa enligt mig
vonadel
2016-05-07
Ok, då var det dags att se denna i 3D. Såg den några ggr när den kom då barnen gillade den ganska mycket. Ja, jag också för den delen. Vad ska man säga, kul att se den i 3D även om man märker att den inte är gjord för 3D sas. Filmens innehåll har ju ändå samma värde, och tycker det är bra. Charmig historia med flera charmiga karaktärer. 7/10
2015-11-21
Inledningsvis rolig då man får bekanta sig med karaktärerna och världen de lever i. När sedan storyn kommer igång (alltså när ungjäveln dyker upp) så blir det tämligen ointressant och äckligt sockersött. Som tur är blir det rätt så bra fart på slutet. På det hela taget en lysande idé som inte förvaltas särskilt bra. (6+/15)
Suckram99
2015-03-29
Som sagt, den här är helt fantastiskt medans university är en stor flopp. Robert Gustafsson äger filmen med sin röst som mike.