2.7

Moonraker

En rymdfärja monterad på en Boeing 747 blir stulen under mystiska omständigheter. Agent 007 skickas ut för att besöka tillverkaren, miljardären Hugo Drax, och be om ursäkt. Under besöket görs flera försökt att mörda Bond. Drax misstänks för att själv stå bakom stölden av färjan. Tillsammans med rymdforskaren och CIA-agenten Holly Goodhead upptäcker Bond att Drax planerar att utplåna mänskligheten. Till sin hjälp har en mycket speciell man vid namn Jaws.

Originaltitel Moonraker
Regissör Lewis Gilbert
Manus Christopher Wood
Genre Thriller, Action, Science Fiction, 70-tal, Äventyr
Skådespelare Roger Moore, Lois Chiles, Michael Lonsdale, Geoffrey Keen, Bernard Lee, Corinne Clery, Richard Kiel, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Toshirô Suga, Emily Bolto, Blanche Ravalec

Skapad 2019-11-09 av Tobias1984
En rymdfärja monterad på en Boeing 747 blir kapad under färden och man lyckas inte att hitta den försvunna rymdfärjan. James Bond får uppdraget att åka till tillverkaren av den så kallade \"Mo...   Läs mer »

karlmats
2020-03-12
Jag skulle ändå säga att det här är ett steg upp från Moores tidigare Bond-filmer. Det som drar ner är i vanlig ordning den kroniska gubbsjukan som han lider av, men det kan också vändas till nåt parodiskt och stundtals lyckas jag ändå skratta åt hur absurt allt är. Samtidigt har vi snygga scener runt om i världen, fighten på museet är härlig och Jaws är lite mer underhållande här än i förra filmen. Kanske beror det på att allt är lite mindre seriöst här, det är som att Lewis Gilbert visste om att det här skulle bli hans sista Bond-film och bara tänker yolo om hela skiten. Bondserien är ju rätt fånig i sig, att bejaka det borde inte kunna få så mycket kritik som Moonraker har fått men mänskligheten är ju inte speciellt rationell heller. Jag gillar dessutom baddingen, Michael Lonsdale både låter och liknar Tyrion Lannister vilket jag tycker är orimligt roligt. Hans plan är definitivt värdig en Bondfilm och när de tar hela skiten upp till rymden sista halvtimmen så släpps alla spärrar och absurditeten når nya höjder. Att rida på Star Wars-vågen var ett lyckat drag och Moore förtjänar här sin första 3a efter viss tvekan.
PSH-BOZO
2020-03-12
Helt klart bättre än sitt rykte. Spänningen finns där och storyn är intressant. Huvudskurken Drax är bra och det är kul att återigen få sidoskurken Jaws med i handlingarna. Visst finns det partier som är minst sagt fjantiga och filmen råder utan tvekan av lite Star Wars influenser. Men filmen är aldrig tråkig vilket är ett stort plus. Enligt mig så är det definitivt inte den sämsta bondrullen som många andra verkar tycka.
PSH-BOZO
päronanton
2019-09-30
Älskar James Bond!
Nalleman
2017-12-06
På gränsen till en trea men når inte riktigt dit.
2017-10-18
ganska bra
Zebulonm
2017-09-13
Riktigt bra. Jaws är med. Både som fiende och vän.
Jamesa
2017-01-08
Funkar att se iegnom om man vill slå ihjäl tid. Handlingen känns väldigt långsökt, onyanserad och poänglös. Poäng ändå för rymdstationen.
gjoob
2016-07-29
Blir lite väl "outspacad" när de åker till rymden. Men några scener, Hajen och smygandet på rymdstationen tilltalar mig och som helhet är den godkänd.
idd
2016-07-09