3.2

Moonrise

Dannys far hängdes när han bara var ett barn. Efter år av mobbning och svårigheter i att ha levt med bördan av sin faders brott hamnar han själv i en situation där han ställer sig frågan: ligger våldet i hans blod?

Originaltitel Moonrise
Alternativ titel Frank Borzage's Moonrise
Regissör Frank Borzage
Manus Charles F Haas
Genre 40-tal, Drama, Film-Noir
Skådespelare Lloyd Bridges, Harry Morgan, Harry Carey Jr, Gail Russell, Ethel Barrymore, Rex Ingram (I), Selena Royle, Dane Clark, Allyn Joslyn, Irving Bacon, David Street

C12
2018-09-03
Det här var ingen noirfilm. Det var 90 minuters tristess
KimEkberg
2018-05-11
Ändå bland det mer spektakulära en kan kolla på. En kakafoni av överdådig mise en scen. Den sjuka stämningen och karaktärspsykologin påminner om Fritz Langs Hollywoodfilmer.
Lillaprinsen
2016-10-31
Alldeles underbar sekvens med pariserhjul i bästa Borzage-filmen hittills.
Tonti
2016-10-18
Otroligt briljant foto och bra gotisk söder-stämning. Väldigt naiv men det är fint i sitt sammanhang. Inget mästerverk men den har nåt visst.
AlbinWesley
2013-09-13
Väldigt välgjord med många fina bitar. Rätt klassisk noir, varken så mycket mer eller mindre. Skuggorna i öppningen är fantastiska, liksom vissa andra scener, dock. Tror kanske att musiken är lite väl melodramatisk för sitt sammanhang.
Czechflash
2012-08-11
Snyggt foto, men det är också en av få saker som engagerar. Småtråkig efter en lovande inledning. Mer drama/melodrama än noir. Svag trea.
Mikka
2012-01-30
Jag hade höga förväntningar på den här, och blev väldigt besviken. Jag gillade varken manus eller dialog och drogs aldrig riktigt in i filmen.
thefox
2012-01-21