2.8

Mord i baletten

Dixie Daisy får sitt genombrott som strippa på Broadway. Två av hennes konkurrenter mördas och misstankarna faller naturligtvis på Dixie.

Originaltitel Lady of Burlesque
Alternativ titel The G-String Murders
Regissör William A Wellman
Manus James Gunn (I)
Genre 40-tal, Komedi, Mysterium
Skådespelare Charles Dingle, Barbara Stanwyck, J Edward Bromberg, Michael O'Shea (I), Frank Conroy

Albion
2020-12-28
Pigg och glad (kanske lite för "glad" emellanåt) film där Barbara Stanwyck lyser som den stjärna hon var. Underbar skildring från teaterns värld men sylvassa repliker både här och var. Blir som sagt lite väl tramsig däremellan. Men jag är glad och nöjd och petar dit betygs4;an
goeran
2019-10-16
William A Wellmans Lady of Burlesque från 1943 är en charmig deckare med glimten i ögat som jag gillade att se om; Barbara Stanwyck är strålande i huvudrollen. Betyg 4.
Tonti
2018-10-02
En setup som minner en smula om giallo, men det är klart mer Agatha Christie över det här. Många fina birollsskådisar bidrar till roligt karaktärsgalleri.
KimEkberg
2018-09-28
mörk och glättig på samma gång, ett anslag som känns igen. Bäst är väl det altmanska ensambletänket, innan det blir massa handling och skit. Stanwyck är överraskande spänstig och sångsugen, även om inte kanske så burlesk.
Bomkia
2014-07-06
Jag gillar alltid lite bakom scenerna på en teater och detta funkar fint. Intressant slut och Stanwyck är lika förtjusande som vanligt. 3+
goeran
2005-02-07
Barbara Stanwyck gör hela filmen; och det är en spännande och rolig story med ett överraskande slut.

2004-10-09
Den höjdes när handlingen kom igång.