3.1

Mord på nattexpressen

Järnvägsingenjören Jeff återvänder från Korea och har en kärleksaffär med sin bäste vän Carls fru som tillsammans med sin man har begått ett mord. Carl blir svartsjuk på deras förhållande men kan inte ingripa då Jeff vet lite för mycket om deras brott. Bygger på Emile Zolas ”Människans lägre jag”.

Originaltitel Human Desire
Alternativ titel The Human Beast
Regissör Fritz Lang
Manus Alfred Hayes
Genre 50-tal, Drama, Film-Noir
Skådespelare Glenn Ford, Gloria Grahame, Broderick Crawford, Edgar Buchanan, Kathleen Case, Peggy Maley, Diane DeLaire, Grandon Rhodes, Dan Seymour, John Pickard

hsimpson
2020-06-11
Stämningsfull noir som vågar lämna konventionerna vid väl valda tillfällen. Ganska snyggt foto, mängder med tåg, och en härlig Glenn Ford. Jag är mycket nöjd! Beskrivningen här på Filmtipset stämmer dock inte så bra...
myslas
2019-04-19
Med tanke på att det här var filmen Lang gjorde direkt efter den brutala (och väldigt bra) "The Big Heat" så får den ändå sägas vara rätt lågmäld även om Broderick Crawfords rollfigur är en riktigt läskig typ. Man har ju rätt höga förväntningar på Fritz Lang och det här är väl inte en av hans toppfilmer men det är ändå en noir som står sig bra mot många andra.
KimEkberg
2018-06-02
Har ju dimmiga minnen av Renoir-versionens fenomenalitet, och visst bjuder även denna på grader av raffel och sentimentalitet. Tåg-åkat är ju utfört med bravur, men tycker den kunde lodat djupare i de mänskliga djupen.
Tonti
2018-05-22
Sena Lang brukar kännas lite ojämn men den här är verkligen gjuten i ett stycke. Storyn är väl kanske inte det mest relevanta man kan gräva upp men den solkiga tågromantiken går verkligen inte av för hackor. Inledningen är till och med briljant.
C12
2017-08-27
Vilket otäckt stycke, Gloria Grahame, men söt.
Astrojacob
2013-12-08
Ingen av Langs 10 bästa men ändå hyfsat Hitchcock-drama med sköne Glenn Ford o Broderick som aggressiv bully. Ger ändå en svag Fyra för denna railroad-movie med viss spänning.
precineadd
2013-02-15
Eventuellt Langs minst upphetsande film
V70
2013-01-12
Mycket tåg för pengarna. Kul för en nörd som mig.
Ulph
2012-07-30
Ett ganska typiskt noir-triangeldrama, och Lang gjorde så många filmer i genren att denna lätt försvinner i mängden. Skådespeleriet är rätt bra, dock, och ett par avsteg från mallen gör filmen värd att se.
Bomkia
2006-09-09
Duktig Glenn Ford och ganska intressant historia. Men det blir lite småsegt stundtals. 3+