3.2

Mördarna finns mitt ibland oss

En kvinnlig lägerfånge återvänder efter andra världskrigets slut till Berlin från ett koncentrationsläger. I hennes lägenhet lever en alkoholiserad kirurg, som hon beslutar sig för att dela lägenheten med när han vägrar att ge sig av.

Originaltitel Die Mörder sind unter uns
Alternativ titel Murderers Among Us, The Murderers are Among Us
Regissör Wolfgang Staudte
Manus Fritz Staudte, Wolfgang Staudte
Genre 40-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Hildegard Knef, Elly Burgmer, Erna Sellmer, Hilde Adolphi, Marlise Ludwig, Ursula Krieg, Arno Paulsen, Ernst Wilhelm Borchert, Robert Forsch, Albert Johannes, Wolfgang Dohnberg, Ernst Stahl-Nachbaur

Slowdive2
2013-02-27
Bildmässigt var den fin. Sen kan man ju tala om skådespelarna som blickfång. Fantastiskt att den gjordes redan 1946, så tätt inpå massmorden.
BarryHero
2009-10-01
Överraskande bra film. Börjar lite trevande, men blir riktigt trevlig sista timmen. En fyra.
goeran
2009-06-30
En tät story och en intressant tidsbild från Berlin just efter krigsslutet; Wolfgang Staudte utnyttjar väl Berlins ruiner i scenografin. Hildegard Knef och Ernst Wilhelm Brochert är bra i huvudrollerna; däremot är kanske Arno Paulsen lite av en karikatyr som Brueckner (och det är kanske ingen slump, med tanke på att filmen gjordes i den ryska ockupationszonen, att den sistnämnde givetvis är fabriksägare/kapitalist).
Tonti
2009-03-01
Oerhört intressant film som även om den har brister, bl.a. vissa överdrivet melodramatiska sekvenser, är mycket sevärd och fascinerande.
jimmyringo
2008-10-10
Bitvis väldigt bra film som visar de psykologiska effekterna kriget har på människan. Skådespeleriet är utmärkt. Nästan en fyra i betyg.
Hitschmidt
2008-10-06
Intressant film, men lite svår att förstå.
zazken
2008-10-06
Klart över förväntat, som med så många andra filmer av liknande sort. Faktiskt underhållande, och intressant gjord.
Arensberg
2008-02-02
förstår ej att denna film fått så dåliga betyg av folk, vacker och välspelad, inte världsklass, men totalt unik.