3.5

Mordet på den elektriska bilen

En dokumentär som undersöker vad som hände med den elektriska bilen, dess utveckling och framför allt hur detta miljövänliga alternativ kunde försvinna från de amerikanska vägarna. Filmen fokuserar på General Motors EV-1, en av de första elektriska bilar som fanns att leasa men som GM sedan bestämde sig för att lägga ner. Filmen studerar vilka yttre krafter som påverkade detta val.

Originaltitel Who Killed the Electric Car?
Regissör Chris Paine
Manus Chris Paine
Genre Dokumentär, 2000-tal
Skådespelare Martin Sheen (röst)

Goblim
2014-09-16
Viktigt ämne, visar hur korrupt USA är. Tråkigt nog tycks samma sak gälla även Sverige eftersom det inte finns några elbilar här heller. Man kan anta att det är den fina internationalismen/globalismen vi har att tacka för detta, som gjort att de vidriga oljebolagen har kunnat nästlat sig in (på mer eller mindre illegal och/eller omoralisk väg) till politiskt inflytande även i EU och Sverige.
Mortiis
2014-03-11
Intressant ämne men det känns lite slarvigt utfört och inte särskilt djupdykande. Mycket fokus på enskilda personers besatthet av enskilda bilmodeller. En del intressanta perspektiv och några bra intervjuer, dock, och som en helhet landar det på en trea.
ThePatient
2012-08-30
lobbamobba: Har du ens sett filmen? Din kommentar är ju som ett exempel på alla dumma missuppfattningar som tas upp i filmen.
2012-01-25
Den slätar över problemen med elektriska bilar lite väl mycket men är rätt bra på det stora hela. Slätstruken trea.
Jompalompier
2012-01-18
Lät intressant, men genomförandet blev lite för tråkigt enligt mig.
FredrikB
2009-10-15
Intressant, och än mer intressant då de inblandade amerikanska bilmärkena har haft påtagliga problem efter filmen. Istället för att ligga i framkant av utvecklingen så har man gjort motsatt, så kan det gå när personliga intressen går för förnuft.
fredake
2008-09-27
Klart intressant film med fokus på GM's inriktning att hellre bygga stora cityjeepar än elbilar. Själv tror jag GM skjutit sig själv i foten när de inte vill föra utveckligen ett steg framåt.
silfo
2008-07-26
Dokumentärer blir tyvärr ofta vinklade. De nämner t ex inte att bilen var betydligt dyrare att producera än försäljningspriset, vilket givetvis är ohållbart. Dock: Mycket information inom ett intressant ämne.
Totenkopf
2008-07-01
Intressant dokumentär om en bil som helt enkelt blev för bra, kolla gärna Wikipedia, den låg verkligen i framkant med sina teknikska finesser.
RustyCale
2008-05-17
mer balanserad än väntat och jag gillade den positiva känslan som filmen ändå gav. det som drar ner något är det ganska tråkiga formatet med snack och åter snack i högt tempo och fioler när det ska vara sorgligt. Sen är det tröttsamt med dessa ständiga populistiska inslag, till exempel när tidigare leasare söker upp stället bilarna står på för att "få se" sina bilar igen innan de ska kasseras.