3.2

Mordet på en kinesisk bookmaker

En nattklubbsägare tvingas betala igen en spelskuld till ett gäng gangsters genom att döda en kinesisk bookmaker.

Originaltitel The Killing of a Chinese Bookie
Regissör John Cassavetes
Manus John Cassavetes
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Ben Gazzara, Seymour Cassel, Timothy Carey, Morgan Woodward, Haji, Azizi Johari, Al Ruban, Meade Roberts, Virginia Carrington, Donna Gordon, Carol Warren, Derna Wong Davis, Kathalina Veniero, Yvette Morris, Sonny Aprile, John Kullers, Alice Friedland

Xtro
2019-02-11
Lysande på alla plan, i synnerhet det visuella.
Tonti
2015-05-24
Riktigt fin på många sätt.
Ful_fisk
2014-12-26
John Cassavetes kan enligt mig spåra ur lite väl mycket i sina abstrakta metoder för att göra film. Här fungerar det dock rätt bra. Storyn är rätt thriller-inriktad och visst blir det spännande ibland, men huvudsakligen är det sjaskigt, karaktärsbejaktande och odramatiskt. Atmosfären är kanonbra, men jag kan nog tycka att filmen hade nått högre nivåer ifall den hade varit mer fokuserad och inte så splittrad. Överlag dock en klart sevärd film!
DonActive
2014-08-06
Tight, smutsig, svettig, ensam och vacker. Allt får plats och svängarna tas ut ordentligt ibland. Bra skildring av ensamhet i en film fylld av människor. Strålande skådespeleri från huvudrollerna.
emilstjernholm
2014-02-21
Smutsigheten i de här miljöerna skildras på ett intresseväckande vis, karaktärsdrivet och med långsamt tempo. Avsaknaden av dramatisk kurva brukar inte störa mig när det gäller just Cassavetes men i det här fallet, när det gäller ett mord, känns det lite rumphugget.
#54
2013-03-30
Fina karaktärsstudier.
Adoniram
2012-09-14
Aaah, njutbar film med mycket speciell stämning. Ben Gazzara är helt strålande, Mr Sophistication - Imagination - Fascination skön som få. Ibland lite långa monologer och fotot kunde ha varit bättre men annars en välsmakande anrättning.
jonbo
2012-05-03
Håller ett visst intresse uppe, men det är lite segt. Gazzara är dock kyligt avslappnad.
Minik?
2009-04-22
Nära och fint, om än lite segt till och från. Jag tyckte om relationerna.
JPK
2009-02-27