3.4

Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford

Filmen följer en av amerikansk historias mest ökända och laglösa personer. Den karismatiske och oförutsägbare Jesse James planerar sitt nästa stora bankrån, och lyckas samtidigt starta ett krig mot sina fiender, som sedan länge längtat efter den belöning och den ära som väntar den som lyckas fånga den svårfångade James. Trots detta kan det största hotet komma från de han mest litar på.

Originaltitel The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Alternativ titel The Assassination of Jesse James
Regissör Andrew Dominik
Manus Andrew Dominik
Genre Western, Kriminalare, Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Brad Pitt, Casey Affleck, Sam Rockwell, Mary-Louise Parker, Jeremy Renner, Sam Shepard, Garret Dillahunt, Paul Schneider (II), Zooey Deschanel, Michael Parks, Ted Levine, Alison Elliott, Dustin Bollinger, Brooklynn Proulx, Pat Healy, James Carville

Skapad 2009-10-12 av ByronBlue
Filmen utspelar sig i USA under 1800-talets senare årtionden. Filmen handlar som titeln antyder om den fruktade brottslingen Jesse James. Men trots att Jesse är huvudperson tycker jag att filmen ege...   Läs mer »

Supernaut
2018-12-28
Fantastisk regi, foto, skådespeleri och manus. Stark fyra på gränsen till fulländad. Stämningsfull rakt igenom, trots att jag inte är svag för westerns.
2017-10-09
Tråkig
hardcore
2017-01-15
Jag tycker detta är ett mästerverk rakt igenom. Det är en väldigt karaktärburen film där dom låter oss följa med på två mäns förfall dock av olika anledningar. Pitt gör en av sitt livs roller som den allt mer tyngda jesse james som börjar bli allt mer paranoid och instabil tex gå från mordiskt vansinnig till gapskratt på en halv sekund. Jag blev imponerad. Affleck är lika bra som den möjligt asociala robert ford. Han känns obehaglig och hans besatthet av storhet och jesse james och oförmåga att skilja på fantasi och verklighet och oförmågan i sociala sammanhang gestaltar afflekt fruktansvärt bra och jag förstår hans oscarsnominering. Trots han för sig själv tror sig ta bra och vältänkta beslut och försöker passa in går han alltid väldigt för långt både i prat och handling. Även birollerna är bra synnerhet sam shephard som jesses allvarliga bror och sam rockwell som fords bror. Gillar speakerrösten. Om man tänker på historien gillar tempot eftersom då fick man bättre insyn i karaktärernas psyke. En modern westernklassiker
johansjosten
2016-08-02
Är den inte väldigt väldigt väldigt lång?
film_Alex
2016-02-13
Kanske är jag för snäll, men det finns många aspekter som tilltalar mig.
92axha10
2015-12-18
Jag gillar westerns. Historiska westerns är därför intressant för mig. Däremot måste jag säga att filmen är för lång och för långsam. Kanske Jesse James inte var så intressant?
sawa
2015-07-28
Njae. Väldigt lång, väldigt långsam.
LacombeLucien
2015-07-17
Är det den här som är evighetslång?
Muskelkungen
2015-05-27
I sina stunder riktigt starkt, suggestivt och laddat men näej - som helhet segt och sömnnpillervarning.
GinNTonic
2015-04-17
Omsedd och tyvärr tycker jag inte att den är ett mästerverk längre. Den har fortfarande väldigt bra stämning och foto, men denna gång gillade jag inte användningen av berättarröst. Handlingen kändes också en aning tom. I övrigt fortfarande mycket bra film med intressanta karaktärer och stabila insatser från alla inblandade .