3.3

Mordet på Orientexpressen

Ångvisslan tjuter när Orientexpressen dundrar fram på sin väg mellan Istanbul och Calais. Ombord frotterar sig de rika och berömda i prakten och överflödet. Mitt i natten stannar tåget plötsligt till då spåret är blockerat av snömassor. Intet ont anande fortsätter passagerarna att sova. På morgonen hittas industrimagnaten Ratchett mördad med tolv knivhugg, fast kupén var låst. Nu gäller det för Hercule Poirot att snabbt lösa mysteriet innan ovädret bedarrat och gruppen upplöses. Alla hade motiv, alla är misstänkta – till och med butlern.

Baserad på romanen Murder on the Orient Express av Agatha Christie från år 1934.

Originaltitel Murder on the Orient Express
Regissör Sidney Lumet
Manus Paul Dehn
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Rachel Roberts (I), Richard Widmark, Michael York, Colin Blakely, George Coulouris, Denis Quilley, Vernon Dobtcheff, Jeremy Lloyd, John Moffatt

Tonti
2021-01-05
Matinémys med många roliga stjärnor.
2020-12-11
Den här filmen är riktigt bra. Jag gillar Ingrid Bergman-
myslas
2020-04-05
Stjärnspäckad produktion av Agatha Christies klassiker som är ungefär hundra gånger bättre än filmatiseringen från 2017. Bland många goda skådespelarinsatser står Ingrid Bergman ändå ut och hennes Oscar-vinst var högst välförtjänt. Foto, musik, kostym och klippning är också av högsta klass. Dessutom står Sidney Lumet för en regi där han lyckas avväga spänning och humor på ett perfekt sätt. Utmärkt!
hsimpson
2019-05-31
Har verkligen inte åldrats med stil. Jag är egentligen inte imponerad av någonting med denna film, möjligen med undantag för storyn, men den står ju Christie för.
RunRiot
2019-03-21
Förutom att Poirot känns väldigt teatral och fejkad tycker jag den funkar väldigt bra. Många starka skådespelarprestationer och jag vet inte om Ingrid Bergman egentligen är den som skiner starkast här, men en Oscar är hon gott värd ändå.

2017-11-26
Tycker Poirot spelar konstigt, David Suchet är den bästa att spela honom!
DrJW
2017-11-26
3.5 av 5.
Jompalompier
2017-11-05
Började bra men i takt med att Poirot fick mer utrymme så dalade filmen avsevärt tyvärr.
ulpe01
2017-07-22
Bra skådisar och underhållande mysterium, och hade sista halvtimman hållit samma nivå som resten av filmen hade betyget blivit högre.
2016-10-29
Riktigt bra och spännande film med väldigt bra skådespelare. Tycker man lyckats göra en väldigt lyckad filmatisering av Agatha Christies klassiker.