3.3

Mordet på Orientexpressen

Ångvisslan tjuter när Orientexpressen dundrar fram på sin väg mellan Istanbul och Calais. Ombord frotterar sig de rika och berömda i prakten och överflödet. Mitt i natten stannar tåget plötsligt till då spåret är blockerat av snömassor. Intet ont anande fortsätter passagerarna att sova. På morgonen hittas industrimagnaten Ratchett mördad med tolv knivhugg, fast kupén var låst. Nu gäller det för Hercule Poirot att snabbt lösa mysteriet innan ovädret bedarrat och gruppen upplöses. Alla hade motiv, alla är misstänkta – till och med butlern.

Baserad på romanen Murder on the Orient Express av Agatha Christie från år 1934.

Originaltitel Murder on the Orient Express
Regissör Sidney Lumet
Manus Paul Dehn
Genre Mysterium, Kriminalare, Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Rachel Roberts (I), Richard Widmark, Michael York, Colin Blakely

hsimpson
2019-05-31
Har verkligen inte åldrats med stil. Jag är egentligen inte imponerad av någonting med denna film, möjligen med undantag för storyn, men den står ju Christie för.
RunRiot
2019-03-21
Förutom att Poirot känns väldigt teatral och fejkad tycker jag den funkar väldigt bra. Många starka skådespelarprestationer och jag vet inte om Ingrid Bergman egentligen är den som skiner starkast här, men en Oscar är hon gott värd ändå.
LumusMaxima
2017-11-26
Tycker Poirot spelar konstigt, David Suchet är den bästa att spela honom!
DrJW
2017-11-26
3.5 av 5.
Jompalompier
2017-11-05
Började bra men i takt med att Poirot fick mer utrymme så dalade filmen avsevärt tyvärr.
ulpe01
2017-07-22
Bra skådisar och underhållande mysterium, och hade sista halvtimman hållit samma nivå som resten av filmen hade betyget blivit högre.
2016-10-29
Riktigt bra och spännande film med väldigt bra skådespelare. Tycker man lyckats göra en väldigt lyckad filmatisering av Agatha Christies klassiker.
Mat1az
2016-08-21
Helt fantastisk film med en stark ensemble av skådespelare, eller i alla fram tills dess att Poirot samlar alla resenärer i restaurangvagnen och börjar gå på om sina slutsatser. Här gör filmen ett rejält magplask och går från nära femma till svag tvåa. Det blir fullkomligt ointressant, segt och tråkigt. Kunde lika bra ha stängt av filmen och levt med endast goda minnen av den. Det blir 3 i medeltal.
KimEkberg
2016-07-27
ye ye
chris_lambert_
2016-02-26
Underhållande, spännande och mycket bra skådespelare rakt igenom. Måhända en något vek sista del men överlag en mycket bra film. Svag fyra.