2.4

Moreno & tystnaden

En sen kväll på stationen blir Eva Moreno uppringd av en desperat ung kvinna som hålls fången av en man och hotas till livet. Men just som kvinnan har lokaliserats bryts kontakten. Från en närliggande byggnad flammar eld upp. När Moreno och polisstyrkan lyckas bryta upp dörren är det redan för sent. Kvar ligger resterna av en kvinnas sönderbrända kropp. Huvudet är täckt av en plastpåse som smält i hettan och handen håller krampaktigt kring ett kors av silver.

Originaltitel Moreno & tystnaden
Alternativ titel Van Veeteren - Moreno & tystnaden, Moreno och tystnaden
Regissör Erik Leijonborg
Manus Björn Carlström, Niklas Rockström, Stefan Thunberg
Genre 2000-tal, Kriminalare
Skådespelare Sven Wollter, Eva Rexed, Philip Zandén, Björn Bengtsson, Thomas Oredsson, Peter Engman, Sofie Malmborg, Gustav Levin, Julia Högberg, Jan Waldekranz, Jonas Uddenmyr, Mattias Malmgren

Nalleman
2020-12-31
Ingen av de starkare i serien.
Starlette
2014-12-14
2014-11-16
Jag tittade på de tre första filmerna i Van Veeteren-serien runt julas och blev väldigt överraskad över den höga kvalitè som filmerna faktiskt visade upp. Betygen hamnade runt 3+. I denna den fjärde filmen fortsätter kvalitèn hos skådisar, regi men misstaget man gör är att berätta en historia om en religiös sekt i Sverige. Inte särskilt originellt!
Werim
2014-03-29
Helt okej! Van veeteren är något svagare än de övriga svenska deckarna enligt mig dock.
ClintanTheKing
2014-02-23
Lika medelmåttig som sina föregångare av de "nyare" Van Veeteren-filmerna.
Murvel48
2013-03-10
Man väntar bara på att filmen ska ta slut så man får klämma dit den välförtjänta ettan. Som de andra van veeterenfilmerna var denna hafsigt berättad och storyn har alltför många turer.
Craxyknas
2012-12-16
Bra deckare. Men de missbrukar Bibeln och använder citat helt ur sitt sammanhang. Viktigt att poängtera.
Xenox
2012-07-23
Okej thriller.
need_sleep
2011-09-25
Sven Wollter som van Weeteren... lika uselt som Krister Henriksson som Wallander
Tobias96
2010-08-05
Jättebra film, fast slutet är uruselt