3.2

Mörker

Jacobs rullstolsburna syster är lycklig för första gången på länge med en man som hon träffat via internet. De gifter sig med stort familjebröllop, men redan under sin egen bröllopsnatt begår hon överraskande självmord. Den nyblivne förkrossade mannen försvinner snart efter begravningen. Jacob börjar ana att allt inte står rätt till när han i en kvarglömd bok hittar en dödsannons, märkligt lik hans systers. Han söker upp sin före detta svåger som har börjat ett nytt liv på den jylländska landsbygden.

Originaltitel Mørke
Alternativ titel Murk
Regissör Jannik Johansen
Manus Anders Thomas Jensen, Jannik Johansen
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Laura Drasbæk, Lærke Winther, Lotte Bergstrøm, Anne Sofie Espersen

annihilat0r
2015-09-26
"Mørke" är klockrent obehaglig på alla sätt och vis. Härligt skitig, som brukligt när Danmark är skådeplatsen. Rivig och slitig. En oförglömlig pärla.
Tatty
2015-07-04
Oj, förvånansvärt bra och spännande film vilket jag inte trodde eller förväntade mig. Gillar den skarpt. Bra film, bra handling och bra skådespelarna i filmen.
Hypostas
2014-10-04
Ganska obehaglig och mörk berättelse, faktiskt.
Sundelicious
2014-07-04
Bra idé men faller på att den är så ologisk i andra halvan av filmen. Väldigt långsam också på ett störigt sätt.

2014-05-31
Syns denne var meget bra. Kunne ha vært et mesterverk. Men en firer blir det.
Christofer
2013-01-29
Inte alls så tokig faktiskt. Man förstod ju såklart rätt tidigt hur det hela låg till, men det gjorde ändå inte så mycket. Inte det mest intelligenta manuset kanske, men en hygglig standardthriller var det ju ändå.
skugge
2012-12-10
Hallå där en fyra? Så jäkla förutsägbar och ologisk.
Goham
2012-09-16
Den är riktigt bra
ami86
2012-03-08
Jag gillade den här! Krypande, obehaglig stämning från början till slut, köksscenen i slutet gav mig kalla kårar. Javisst hade den kunna vara lite vassare, med en mer oförutsägbar twist, men den lyckas fängsla och skrämma, vilket jag tycker en rysare/thriller ska göra.
Dele
2011-10-08
Mörker är ganska konventionell och fokuserar mer på spänning än realism. Förutsägbarhet och en svag upprinnelse till trots så är den ändå ganska effektiv, och fångar (nästan) hela tiden ens intresse.