3.1

Mörkrets härskare

En massa maffiabossar blir mördade och Batmans uppgift blir att ta reda på vem som mördat dem.

Originaltitel Batman: Mask of the Phantasm
Alternativ titel Batman: The Animated Movie, Batman möter mörkrets hämnare
Regissör Eric Radomski, Bruce W Timm
Manus Alan Burnett, Paul Dini, Martin Pasko, Michael Reaves
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Action, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Kevin Conroy (röst), Mark Hamill (röst), Stacy Keach (röst), Dana Delany (röst), Efrem Zimbalist Jr (röst), Bob Hastings (röst), Robert Costanzo (röst), Hart Bochner (röst)

2020-11-24
Batman är alltid Batman och alltid 100 % bättre än Superman i alla lägen!!!
stoked87
2017-10-08
en av de bästa batman filmerna som finns överlag min favorit är under the red hood och sen den här så verkligen top film som jag var tvungen att återbesöka.
Solidus
2016-05-22
Serien, säsong 1-3, är bland det bästa som har visats på TV. Jag tyckte det som liten och jag tycket det som vuxen. Filmen från 1993 är gjord av samma team bakom serien, vilket betyder det är vuxet och mörkt. Röstskådespelet håller en hög klass och jag älskar hur sårbar Bruce Wayne framställs, både i filmen och i serien. Vet ni vad jag mer älskar? Mark Hamill som Jokern. Hans skratt är perfekt och Hamill lyckas få till Jokerns sjuka humor på ett mästerligt sätt. En fantastisk animerad film och välskriven origin-story som går sin egna väg. Stor tumme upp!
BrutusBeefcake
2015-09-07
Tillsammans med Animated Series så är detta det bästa tecknade som gjorts, och om man kunde räknat in serien så skulle detta vara en solklar femma. Men jag gör inte det och då hamnar den "endast" på en 4:a. Mark Hamill är som vanligt grym som jokern och tecknarstilen kan man inte annat en älska. Detta var riktigt bra när jag var barn, men jag uppskattar det nog ännu mera nu. Det kommer aldrig komma något liknande igen, men jag är glad av att få ha varit den generation som växte upp med denna Batman. Verkligen fantastiskt! (12+/15)
DanjelFalck
2014-08-16
Bästa Batman-filmen hittills!
Dutch
2014-08-07
Ljuvligt.
rickardc89
2013-05-19
Favorit när man var liten. Ändå ok nu men inte lika bra som jag mindes.
martineden
2012-11-18
[rek. 2] Kan vara min favorit bland alla Batman-filmer! Argumentet att Batman bör vara en animerad, seriekaraktär stärks av denna förträffliga film. Manuset är mycket bra och är nog faktiskt bättre än de som ligger till grund för de, så kallade, "otecknade". Röstskådespeleriet är suveränt och Hamill visar åter att han är den definitiva Jokern. Ett komplex berättelse med fint nyanserad och dynamiska återblickar. Det blir på gränsen till för mycket på en gång ibland, men denna överträffar i alla avseenden alla andra filmatiseringar jag sett. Bra! Bra! Bra! 3+/4-
Gröne_Orm
2012-10-11
Trevlig liten baggis.
Vitus
2012-03-07
mera djup och karaktärutveckling för bruce bortom "my parents are deaaad" uppskattas alltid. man märker också att de utnyttjar filmformatet eftersom de lyckas med saker de nog aldrig hade fått göra inom tv-serien.