2.4

Morran & Tobias - Som en skänk från ovan

Efter en incident med en luftballongsbrännare råkar Morran och hennes son Tobias, två lite udda karaktärer på samhällets skuggsida, bränna ned det hus som varit deras hem i 34 år. Med en utbränd husvagn på släp fylld med sotigt bohag går flytten till det nya hem som de tilldelats av kommunen. Samtidigt som Morran ser chansen att ge henne och Tobias en möjlighet att starta om på nytt, så har Tobias mängder av kreativa idéer om hur han ska förbättra huset - med allt från högtryckstvätt till kulspruta. Men det är något med det nya hemmet som känns bekant, och genom en rad slumpartade händelser tvingas den skeva duon en gång för alla ta itu med det förflutna.

Originaltitel Morran & Tobias - Som en skänk från ovan
Alternativ titel Morran och Tobias - the Movie
Regissör Mats Lindberg
Manus Mats Lindberg, Robert Gustafsson, Johan Rheborg, Stefan Wiik
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Robert Gustafsson, Johan Rheborg, Micke Andersson, Rufus Holmgren, Robert Aschberg, Petra Gassner, Rolf Andersson, Katarina Germundsson

Visse93
2021-03-18
Typ en till två scener gav ett litet skratt men mer var det inte.
finkan
2021-01-10
Höll på att skratta ihjäl mig vid ett tillfälle..
KyLLo
2019-07-25
Det här är en uppföljare till tv-serien, som i sin tur är baserad på sketcher i humorprogrammet Svensk humor. Filmen är mer sammanhållen än tv-serien. Har man sett serien vet man också att det är provocerande och överdrivet. Jag tycker att Morran & Tobias är överskattat, oavsett i vilket sammanhang det är. Tanken bakom det tycker jag om, att spinna vidare på vilka som kan tänkas bo i en fallfärdig villa med skrot på tomten. Problemet är att huvudpersonerna är extremt osympatiska och att det bara går ut på att vandalisera hemmet, bada i äckel och bete sig som svin mot människor och djur. Jag tror att filmen var småkul vid två eller möjligen tre tillfällen. Kan dock tänka mig att det här går hem hos småkids.
deftune
2018-08-19
Den kassa musikslingan som ligger i bakgrunden sabbar denna filmen för mig. Saknar lite dom här poängerna och själva timingen som serien har. Plus att ja tycker det är lite trötta huvudrollsinnehavare ibland som typ "läser" replikerna.
FabianBom
2018-03-22
de e roligt till och från men de e inget nytt, samma som serien, då ger de sämre betyg. manuset kunde vart bättre, dock bra skådespel av gustafsson och rheborg
Misslovemovie
2017-12-28
Älskar serien och karaktären Morran som är bland det roligaste som hänt men filmen faller ganska platt och saknar charmen som tv-serien har.
dafreakish
2017-12-24
Innan jag såg Morran & Tobias, i filmformat, var förväntningarna låga. Det är sällan serier omvandlas bra till film, särskilt när man ska mjölka ett lyckat koncept. Tyvärr hade jag rätt. Mycket var detsamma, om än lite mer påkostat. Det som dock har kostat var det som också drog ner helhetsintrycket. När M & T inte är sorglig "diskbänksrealism" är de inte heller vidare roliga. Små glimtar då man skrattade fanns men serien var extremt mycket bättre.
Christofer
2017-12-18
Åhh, jag ville så gärna att det skulle vara åtminstone hyfsat kul överlag. Men hjälp vad besviken jag blev! Ungefär två roliga scener på 95 minuter räcker inte långt. Allt kändes så framtvingat och krystat. Det här gör sig inte alls bra i ett längre format, manuset räcker inte på långa vägar till för det.
Solidus
2017-11-04
"Morran & Tobias" var en lyckad serie som genomsyrade av underhållande tragedi-komik. Filmen känns som att att man har gjort nyinspelning på avsnitten och resultatet är en film som är sämre än sitt original. Några scener är bra, men det blir aldrig mer än ett ok helhetsmässigt. Med bland annat en underlig casting av Robert Aschberg och ett forcerat sångnummer känns filmen inte riktigt genomarbetad, utan det känns med att producenterna vill tjäna snabba pengar medan serien finns fortfarande i folks minne. Kvantitet kommer före kvalitet. Godkänt.
Portugallien
2017-09-24