2.8

Morrhår och ärtor

Livet för Claes-Henrik, kallad Håna, har sina komplikationer. Han är i fyrtioårsåldern och är fortfarande bunden till sin dominerande mamma. När han förälskar sig i den söta Boel, kompliceras hela hans värld.

Originaltitel Morrhår och ärtor
Regissör Gösta Ekman
Manus Rolf Börjlind, Gösta Ekman
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Lena Nyman, Sten Ljunggren, Margaretha Krook, Kent Andersson, Claes Jansson, Sanna Ekman, Peter Hüttner, Jan Waldekranz, Robert Sjöblom, Margareta Pettersson, Iwa Boman
Filmnummer 2040

darkmist82
2023-12-11
Gösta Ekman är en av vår tids främsta skådespelare och komiker och han kunde också regissera, vilket han bevisade i denna klassiska komedi om en osäker man som bara vill leva sitt egna liv utan en mamma som alltid ska styra. En bra skådespelarinsats av alla medverkande och bra musik av Stefan Nilsson. Handlingen är charmig och bitvis rolig men lockar kanske inte fram så mycket skratt som jag hade hoppats. Men ändå bra och charmig film som är värt att ses igen om man vill få en liten lektion i hur svårt det kan vara att reda sig själv.
Albion
2023-06-01
Omtitt efter drygt 31 år. Bitvis riktigt underhållande där Gösta Ekman och Margareta Krook får visa stort register. Kul att se tillbaka till miljöer från min tonårstid. Håna förblir en klassisk Ekman-karaktär. Betyget blir en stark 3;a, 3+
Nalleman
2023-05-05
Ett gäng duktiga skådespelare kan tyvärr inte rädda ett uselt manus till mer än en tvåa.
Ful_fisk
2019-10-18
Krook är lysande, men annars blev jag ganska duktigt besviken. Ofantligt osammanhängande, ibland känns det som att filmen bara improviserats fram! Hade väntat mig mer av en Gösta-regisserad film, och dessutom en som brukar få ganska gott omdöme, men men...
päronanton
2019-02-21
En klassiker!
F-M-J
2018-03-25
Wow. Magiskt att hänga med Ekman och company kring den tiden jag var född. Det glada åttiotalet verkade en soft tid att spatsera runtomkring i. Mycket rolig film och charmpoängen får det hela att snudda på en sällsynt femma.
2017-10-09
Fina skådespelare i en ganska bra film...
2017-07-23
Vet ej hur den togs emot när det begav sig, men för en nostalgiker är detta julafton. Ekman, Krook och Nyman har ett skönt samspel och det är lika barnsligt som genialt. En svensk klassiker där känslan och dåtidens atmosfär kanske väger tungt i mitt betyg, men vad spelar det för roll?
Raimo_1985
2017-04-19
Vet ej vilken gång i ordningen det är jag ser den, men det är en av Gösta Ekmans absolut bästa. Nu är alla tre huvudrollsinnehavarna döda men de lever vidare genom filmerna, särskilt denna där Ekman, Krook och Nyman gör bland sina bästa insatser någonsin. Nu höjer jag till en femma.
wasteoftime
2017-04-06
Gösta Ekman i storform, minst sagt! Gösta Ekman, Lena Nyman och Margareta Krook verkligen lyser. Vad som mest lyser med sin frånvaro är väl något slags manus, inte för att det skadar så värst mycket. Men det hindrar den nog ifrån att få ett högre betyg än vad den faktiskt får. Många fina profiler som glimrar förbi i bakgrunden. Åh, Gösta Ekman, vad du kommer saknas mig (och har väl gjort ett bra tag, eftersom du slutade göra film långt innan din död..).