2.6

Morris from America

13-årige Morris, en hiphop-älskande amerikan, flyttar till Heidelberg, Tyskland, med sin far. I detta helt främmande land, blir han kär i en flicka, vän med hans tyska handledare, samtidigt som han försöker navigera sig fram i tonårslivet.

Originaltitel Morris from America
Alternativ titel Morris aus Amerika
Regissör Chad Hartigan
Manus Chad Hartigan
Genre Drama, Romantik, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Markees Christmas, Craig Robinson, Carla Juri, Patrick Güldenberg, Levin Henning, Leon Badenhop, Lina Keller, Marie Löschhorn, Josephine Becker, Roger Ditter, Florian Von Stockum
Filmnummer 119988

StureStenhög
2017-01-12
Småtrevlig coming of age-film. Visst är den lite lättviktig, och allt har setts förut. Den är också lite väl klumpig på sina ställen. Men med en amerikan i Tyskland har den ett lite annorlunda perspektiv, och jag gillar karaktärerna. Craig Robinson är förvånansvärt bra som ena halvan i en intressant och övertygande far-och-son-relation. Tjejen är förstås den sorts karaktär som är med i alla sådana här filmer, men om man bortser från att det är svårt att se varför hon överhuvudtaget skulle vilja ha med Morris att göra, så är hon en komplicerad person på ett ovanligt trovärdigt sätt. Jag gillar dessutom att filmen håller sig någorlunda jordnära hela vägen, och eftersom jag är svag för sådant här, så förlåter jag den gärna för dess små brister
PeterTheW
2016-08-21
Duktiga skådisar i en film som aldrig riktigt tar fart.
Spidde
2016-08-19
En lite udda coming of age-film som känns både konventionell och konstig på samma gång. Craig Robinson är bra som pappan och den unge huvudrollsinnehavaren är också duktig, dock är det något som fattas för att det ska bli riktigt bra. Klart sevärd iaf. Stark trea.