2.6

Mortal Engines

Många år efter sextiominuterskriget överlever städer på en ödslig jord genom att flytta runt på sina gigantiska hjul. De attackerar och slukar mindre städer för att fylla på sina resurser.

Originaltitel Mortal Engines
Regissör Christian Rivers
Manus Peter Jackson, Philippa Boyens, Fran Walsh
Genre Äventyr, Thriller, Action, Fantasy, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Hera Hilmar, Robert Sheehan, Hugo Weaving, Jihae, Ronan Raftery, Leila George, Patrick Malahide, Stephen Lang, Colin Salmon, Mark Mitchinson, Regé-Jean Page, Menik Gooneratne, Frankie Adams, Leifur Sigurdarson, Kahn West, Andrew Lees

karlmats
2020-01-24
Jag gillar postapokalysm, men jag är skeptisk till YA-vågen då det mesta därifrån är skit. Man har ju dock alltid förhoppningen på förhand att kritikerna skulle ha fel och att det finns en magisk känsla i såna här typer av filmer, nu var ju dessutom Jackson inblandad och även om han blandar och ger så har han det ju definitivt i sig att skapa en bra film. Resultatet här blir tyvärr väldigt mediokert. Visst är det snyggt, men det kan ju sägas om de flesta filmer med den här budgeten. Karaktärerna är dåligt skrivna, ingenting i dialogen sticker ut och det är så mycket som lämnas till actionguden istället för att skriva ett bra manus att man ofta blir uttråkad, och det är ju inget bra tecken. Robert Sheehan är otroligt träig i huvudrollen, och den som egentligen borde ha haft huvudrollen, Hera Hilmar, är väl inte mycket bättre egentligen. Sen behöver ju såna här filmer ha robust världsbyggande, och jag kan väl inte säga att jag tycker att det förekommer här. Det är några tusen år in i framtiden och jag ser inte hur man har tagit sig från dagens värld till den här, inte alls faktiskt. Lite samma känsla som när man ser Hunger Games, Divergent eller liknande mediokra verk i samma genre. Skriv nånting bra för i helvete så slipper jag bli besviken gång på gång. Jihae var iaf lite cool, och Weaving har en hög lägstanivå. Men helheten blir en stabil 2a.
vonadel
2020-01-04
Hade förutsättningar att bli bra, men tycker inte den lyfter. Håller dock med om att den är snyggt gjord. 5/10
2019-11-09
Det här är en brummande effektfull och underhållande action - och den biten funkar alldeles utmärkt om det är vad man söker. Eftersom story och karaktärer spelade mindre roll just denna fredagskväll blir oxå betyget högt.
_lucifer_
2019-08-17
Riktigt kul med någonting lite mer nyskapande än alla superhjältefilmer. Snygg, intressant och fångade mitt intresse även om manuset kunnat omarbetats och förbättrats en hel del. Når inte riktigt upp till en femma för min del.
Johjt
2019-07-21
Häftigt! Fått oförtjänat dålig kritik tyvärr :/
Djason
2019-07-16
Hade inga förväntningar men detta är en actionfest med snygga effekter och bra skådespeleri.
santiago
2019-05-11
Jag hade egentligen inga förväntningar på filmen men blev besviken ändå. Väldigt entonig. Bombastisk förstås men ändå rätt trist. Böckerna var bättre.
basegbg
2019-04-15
Jättesnygg, välgjord och starkt skådespeleri. Dock känns den hoppig och manuset är inte speciellt bra. Mer effekter än logisk handling.
drl0g
2019-04-14
Småhäftiga effekter. Kasst manus, dåligt skrivna karaktärer som man inte bryr sig om och ett uselt koncept som inte direkt är logiskt om man tänker efter lite.
PeterTheW
2019-04-11