2.9

Moskitkusten

Allie Fox är en excentrisk uppfinnare som tröttnat på USA med dess våld, girighet och materialism. Han ger sig av med sin familj, det vill säga frun, sönerna Charlie och Jerry samt två mindre tvillingdöttrar, till Moskitkusten någonstans i Mellanamerika för att leva sunt. Av en full tysk köper han borgmästarämbetet till en liten djungelstad, Jeronimo, som visar sig vara bara några primitiva hyddor, men efter några månaders hårt arbete har Allie och lokalbefolkningen byggt en helt ny, välfungerande stad. Allie har också förverkligat sitt projekt att bygga en jättelik kylanordning som drivs med ammoniak. En dag dyker tre soldater oanmälda upp.

Originaltitel The Mosquito Coast
Regissör Peter Weir
Manus Paul Schrader
Genre Drama, Äventyr, Thriller, 80-tal
Skådespelare Harrison Ford, Helen Mirren, River Phoenix, Jadrien Steele, Hilary Gordon, Rebecca Gordon, Jason Alexander, Martha Plimpton

2017-10-31
Djason
2017-04-23
Harrisan Ford som vanligt bra i en ganska långsam men ändå ganska spännande och välgjord film.
KyLLo
2015-08-26
På sätt och vis som en äventyrsversion av The Shining. Ingen upplyftande historia. Bra skådespelarinsatser, en handling som långsamt går framåt och någon originell scen.
2015-08-10
Den här underskattade klassikern är av någon underlig anledning ej utgiven här efter videons glada dagar. Typiskt Weir om en samhällskritisk visionär och excentriker, bra spelad av Ford som blir tokigare ju längre det går. Stiligt, vemodigt och ibland även spännande då det är en skvätt äventyr inblandat. Den slår inte Hersogs Fitzcaralldo som är på ungefär samma tema, men även Moskitkusten är väl värd att se. Hoppas fortf på en schysst release då den här förtjänar bättre än att glömmas bort.
lekke
2014-04-14
Sevärd civilisationskritik men väldigt problemfylld. Framför allt kändes berättelsen inte särskilt psykologiskt trovärdig. Trots att filmen har en speltid på nästan 2 timmar så borde det finnas utrymme att utveckla framför allt Mirrens rollfigur som blott framstår som en handlingsförlamad kvinna som gång på gång inte ifrågasätter varför Fords viktigpetterpatriark väljer att bestämma hela familjens framtid. Kanske är detta en kombination av bristande manus- och klipparbete (nästan alla scener känns avhuggna och ger inte utrymme att studera figurerna). Dessutom: hur i helskotta hade Fords inte särskilt framgångsrika uppfinnare pengaresurser att få tag på material till att bygga hus och mata ett tjugotal munnar? Annat: Ford spelar över stundtals men det är kul att se honom göra annat än den arketypiska hjälterollen. Nä, vet ni vad, jag tror att jag hellre ser om "Fitzcarraldo" igen.
mumiemonstret
2014-04-13
Med strandfynd, och ett par tändstift, så klarar man allt.
dudson
2014-04-02
Intressant film med temat bryta upp med det moderna samhället och testa det mest primitiva. men så lätt är det aldrig. Ford gör en kanon insats som instabil egocentriker i denna filmen. fast Mirren är riktigt fel castad.. Samt vackra exotiska djungel miljöer.
ray
2013-07-17
När man ser filmen samma dag som man läst klart boken, känns den oerhört komprimerad. Bortser man från den fantastiska boken så är dock detta ett väldigt originellt och spännande äventyrsdrama. Fint foto, stämningsfull musik och bra skådespelare. Jag kan tycka att Ford´s karaktär har för lite speltid för att genomgå den förändring som han gör, samt att man inte riktigt får känslan av att de befinner sig i vildmarken så länge som de faktiskt är. Filmen hade gärna fått vara 20 minuter längre då jag inte håller med de som anser att den är segdragen. En historia som denna ska ta tid på sig. Tyvärr är det på just denna punkt som filmen fäller litet krokben på sig själv.
Dutch
2013-03-12