3.4

Mot alla odds

Dave Burke försöker övertala två män att delta i ett bankrån. Earl Slater, en vit ex-fånge, och Johnny Ingram, en svart spelare. Båda är tveksamma, men Burke ser till att Ingrams kreditörer sätter press på honom. Att Slater känner sig mindervärdig, eftersom han inte kan försörja sin flickvän, fäller avgörandet för hans del. Dock återstår ett problem; Slater hatar svarta och spänningen mellan honom och Ingram stegras.

Originaltitel Odds Against Tomorrow
Regissör Robert Wise
Manus Abraham Polonsky, Nelson Gidding
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Harry Belafonte, Robert Ryan, Shelley Winters, Ed Begley, Gloria Grahame, Richard Bright
Filmnummer 19300

dudson
2019-12-10
En film där jag verkligen gick in med stora förväntningar. Men det varade inte länge direkt... Filmens problem är den ensidiga - karaktärs utvecklingen med just bara en person=Belafonte. Det segar ner hela upplevelsen" Robert Ryan är rätt skön som heist lirare. Sen bjuds det på trevliga slitna miljöer "gangster stuk"
goeran
2014-01-11
Odds Against Tomorrow från 1959, i regi av Robert Wise, är förvisso sevärd och spännande men karaktärsteckningen är lite schablonartad och pekpinnemässig. Bäst bland skådespelarna i denna film (som anses som den sista i film noir-genren) är som många gånger förr Robert Ryan.
Lyndon
2008-06-19
Som vanligt suveränt och ytterst smakfullt handlag för bildmediet i Robert Wises regi. Njutbara stämningar. Filmmusiken, som gjordes av Modern Jazz Quartet, är perfekt använd, påstå inget annat.
Matewan
2008-02-19
Hade kunnat varit en fyra. Wises proffsiga regi, bra skådespeleri genomgående, läckert foto och ett bra manus. Men musiken? Alldeles för högljudd och påträngande, framför allt när inget händer. Därför blir det bara en 3:a, men en stark sådan.
Czechflash
2007-06-18
Intressant upplägg och bygger allt mer upp intensiteten och intresset. Bra skådespeleri och snyggt foto i en film som av många klassas som den inofficiellt sista film-noiren (även om Touch of Evil officiellt brukar kallas för det). Blir en svag fyra för att jag till slut gillade den så pass mycket.