2.7

Mot nya tider

Om den sociala och politiska utvecklingen i Sverige från år 1885 fram till unionsupplösningen 1905.

Originaltitel Mot nya tider
Regissör Sigurd Wallén
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Leif Amble-Næss, Marianne Aminoff, Carl Apoloff, Sven Bergvall, Thor Modéen, Victor Sjöström, Sigurd Wallén, Bengt Djurberg, Solveig Hedengran, Olof Sandborg, Gösta Cederlund, Georg Løkkeberg, Gunnar Björnstrand, Arne Lindblad, Willy Peters

Andravåningen
2018-03-08
En definitiv film. Rafflande slut med subtilt diplomatiskt spel.

2013-09-27
En riktig polisong- och mustaschfest. Oerhört kort för att ta in alla vändningar och skeenden som ledde fram till att unionen upplöstes och överlag kanske lite tråkigt berättad. Många scener som mest känns som redovisningar, men herre jisses - kan det bli något annat än minst en trea till en film där Victor Sjöström spelar Hjalmar Branting.
Astrojacob
2012-07-29
Intressant som ren historia om tiden före unionsupplösningen med Norge, men som film ganska kantig och tafatt. Kul dock med Victor Sjöström som Branting o små cameos i form av Gunnar Björnstrand och Åke Grönberg. Sentimental Trea.
Mareld
2011-08-03
Strålande! Vilken kraftansträngning! Säger kanske mer om Sverige 1939 än 1889 på sätt och vis.
HerrArne
2010-08-16
Ambitiös om än lite tungfotad.
Sturmcafe
2006-10-07
Riktigt bra film! Heidenstam-citatet gör ju den ännu bättre och unik. Dock så känns den lite nerklippt, den hade gott och väl kunnat varit ett episkt 3-4 timmar drama ala 1900.
Bostonian
2004-07-09
jag ger denna film ett medelbetyg...
mäts
2004-07-09
Det är skam, det är fläck på Sveriges banér, att medborgarrätt heter pengar
tandersten
2004-07-08
Värdelös eftersom den inte ens har ett historiskt värde.... Sen hade det ju varit till hjälp om man hört vad någon sa....
mäts
2004-07-08
Bra, eftersom den får mig att vilja veta mer.