3.9

Mot väggen

De två självmordskandidaterna Cahit och hälften så gamla Sibel ingår skenäktenskap för att fria henne från hennes konservativa familj. Allt går bra tills de en dag blir kära - i varandra.

Originaltitel Gegen die Wand
Alternativ titel Head-On, Duvara Karsi
Regissör Fatih Akin
Manus Fatih Akin
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Birol Ünel, Sibel Kekilli, Catrin Striebeck, Güven Kirac, Meltem Cumbul, Cem Akin, Stefan Gebelhoff, Mehmet Kurtulus, Demir Gökgör, Aysel Iscan, Hermann Lause

paninaro
2018-07-10
Smärta, svärta och hjärta. Akin backar verkligen inte för att gräva djupt och sedan ännu lite djupare i självdestruktivitet, skam, misär, hopplöshet och komplicerad kärlek. Fantastiskt fint skådespel lyfter filmen till fyran som den nästan missar i det något framstressade slutet. En film som hänger sig kvar.
2017-07-21
Megamisär, heder, ilska, sex, självdestruktivitet och kolsvart kärlek. Fantastiskt skådespel och fantastisk regi - allt sitter som en padda i väggen. Tappade femman mot slutet. (12+/15)
RustyFilm
2016-12-10
Det här är en mörk och depressiv handling om hederskultur bland turkar och annat självdestruktivt beteende. Så att se detta blir en ganska plågsam upplevelse. Men man får istället glädjas åt ett alldeles lysande skådespeleri och ett bländande bra regiarbete av Fatih Akin. Han fegar inte en sekund utan tar ut svängarna rejält.
foppa99
2014-12-22
fortfarande intressant o aktuell, men tror jag skulle ha uppskattat den ännu mer om jag sett den när den kom för 10 år sen
Dele
2014-07-29
Lite överanvändning av blod, men en stundtals gripande fint gestaltad historia, effektivt kryddad med musik. Stark trea.
steely_dan
2014-07-10
första 30 är bara: wow
Venatici
2014-05-01
Flera "avbrott" med Turkisk folkmusik, musikanterna står rakt-upp-och-ner som om hade en reflexpinne i röven. Det fyllde ingen funktion än att ge en tid att springa till toaletten. Kunde blivit en 4, men tack vara det övan nämnda, störande momenten fick det bli en 3:a.
Spidde
2014-03-17
Starkt och gripande drama om trasiga människor gestaltade av fantastiska skådespelare. Lite som en hårdare och mörkare Silver Linings Playbook. Mycket sevärd.
Strutsi
2013-04-27
Fruktansvärt tung och jobbig! Men bra, blir en 4 ändå.
WillyV
2013-04-06
Rå, skitig, svart, välspelad och levande. Överraskande välspelad av de två huvudskådisarna, men inte riktigt på samma nivå hos de övriga, vilket gör att illusionen ibland bryts. Stark ändå!