2.9

Möte i natten

Åke Bergström är en ung journalist på Aftonexpressen. Han har skrivit en artikel om förhållandena inom svensk kriminalvård. Artikeln är mycket kritisk, och den lyfts ur tidningen i sista stund av chefredaktör Holmstedt. För att få tillfälle att på nära håll studera situationen inom fängelsemurarna beslutar sig då Åke för att han skall låtsas mörda en god vän, författaren Sune Berger. Sune Berger skickas ut till ett lantställe, där han skall hålla sig gömd i två månader. Spår och indicier samlas mot Åke, som anmäler sig själv till polisen. Han döms och sätts i fängelse men nu gäller det att kamrat Berger avslöjar bluffen...

Originaltitel Möte i natten
Regissör Hasse Ekman
Genre 40-tal, Thriller, Kriminalare
Skådespelare Eva Dahlbeck, Hasse Ekman, Ulf Palme, Sigge Fürst, Hugo Björne, Gösta Cederlund
Filmnummer 19403

JEngman
2021-02-21
Världen var annorlunda på 1940-talet. Bovarna var hederliga, utom några rötägg. Alla hade stora fina hus. Ett par timmar på tivoli med en främmande människa leder till total tillit. Filmen skulle fått en 4:a (Sigge Fürst var inte polis!), men slutet! Nä, det blir bara en 3:a.
kungkalas
2021-02-01
Det är tvära kast mellan stilarna - komedi, melodram, thriller. Melodrambiten fungerar inget vidare, men i övrigt är det helt klart en underhållande film!
Battle
2021-01-30
Kort och gott bra. Och Ekman är outsägligt vacker.
JohnTron
2020-05-05
Förvånansvärt bra 40-talsfilm. lite ojämn dock - från naturalistiskt spännande till pekoralvarning. Men slutbetyget blir en stabil Hasse Ekman-film. Dvs 3:a.
Tonti
2018-01-02
Rysligt krystad men en del fullkomligt hopplös dialog. Men den är myspys, har några snygga scener och ett hejdlöst bovgäng.
KimEkberg
2017-11-27
Överraskande bra och rolig handling, även om den gärna hade fått ta ut svängarrna ytterligare. Hade förväntat mig en Shock Corridor-passage i mitten som synar fångvården i sömmarna. men det är en fin stockolmsmiljö som ballanserar fint mellan hollywood, realism och david lynch.
Albion
2009-07-09
En finurlig idé som blivit till en lättsam och väldigt trevlig film. Har inget ont att säga om denna. Betyget blir en 4;a