3.6

Mother

En infantil man i 20-årsåldern som bor hemma tillsammans med sin änkemor blir utpekad som den skyldige till ett fruktansvärt mord på en skolflicka. När försvarsadvokaten senare visar sig vara både opålitlig och inkompetent inser modern att den enda chansen att rentvå sin son är genom att själv börja utreda fallet.

Originaltitel Madeo
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Park Eun-kyo, Park Wun-kyo
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Kim Hye-ja, Won Bin, Jin Ku, Yun Je-mun, Jeon Mi-seon, Song Sae-byeok, Lim Hyeong-kuk, Min Kyeong-jin, Park Myeong-shin, Yeo Moo-yeong, Chun Woo-hee

HerrNenne
2020-02-16
Första tredjedelen är enormt irriterande. Andra tredjedelen, utredningen, är riktigt bra. Sista tredjedelen är frustrerande och en besvikelse.
Zebulonm
2018-09-08
Riktigt bra.
BrutusBeefcake
2015-07-23
Jag uppskattade faktiskt Mother snäppet mer än den annars hyllade Memories of Murder. Perfekt rent dramaturgiskt och hatten av till skådespelarna Won Bin och Kim Hye-ja (helt otroligt att man kan se så ung ut vid 68 års ålder). Det var toppklass i skådespel rakt av igenom hela filmen. Won Bin är ett tecken på kvalitetsfilm känns det som och jag hoppas han kan fortsätta vara det i framtiden - även fast han sällan är med i några filmer. (11+/15)
Astrojacob
2014-10-14
Mästerligt men en del svackor drar ner betyget. Utmärkt skådespel och sköna tvister ger ändå en bra Fyra.
ClintanTheKing
2014-05-03
Sämre än förväntat faktiskt. Börjar bra men jag tycker sista 40 är för tama. Jag tar inget ifrån Kim Hye-ja som gör det bra men i övrigt lämnar filmen mycket att önska. Ett stort irritationsmoment var att det skreks kors och tvärs under nästan hela filmen, satan man blev rätt less alltså och det förstörde mycket av stämningen. Inte alls lika intensiv och spännande heller (eller för den delen i samma klass) som ex. Memories of Murder, trots att "Mother" har sina ljusa stunder men, de är lätträknade. På det stora hela en hygglig kriminalare som jag dock inte skulle orka se om igen.
Tolkana
2013-08-26
Koreanska thrillers är innovativa och nästan lite för mörka. Filmen var väldigt spännande även om jag hade hoppats på ett annat slut.
MaxMackan
2013-08-15
Har väl egentligen tillräckligt med brister för att betraktas som en trea, men stunder av briljans t.ex. oerhört välgjord och naturlig symbolik och enormt vackra bildkompositioner höjer upp den till en svag fyra.
2013-07-27
Höjer till en trea då filmen fått sjunka in lite, den har varit i mina tankar flera gånger och även om jag inte uppskattade att se den så mycket så uppskattar jag att jag har sett den på ett sätt som gör att jag tycker den förtjänar en trea.
2013-06-28
STOR besvikelse. Det är många detaljer jag gillar men som helhet känner jag ingenting särskilt. Finns många saker som bara känns konstiga och inte alls trovärdiga. Memories of Murder är en av mina favoritfilmer men den typen av spänning kommer man inte ens i närheten av. Det är den distanserade bristen på trovärdighet som gör att jag har svårast att ta till mig filmen, även om det kan förklaras utifrån vilket perspektiv den berättas så funkar det inte för mig. Blir banne mig bara en tvåa, även om det tar emot.
Terran
2013-06-02
Den "infantile sonen" drar ner betyget avsevärt. Kändes inte det minsta trovärdig, vilket är synd då det är en synnerligen kompetent film i övrigt. Har bara sett "the Host" av Bong Joon-Ho tidigare (vilken jag gillade för det den är), men detta var ju något helt annat. Skall absolut se mer av honom i framtiden.