Mother Night

Amerikanen Howard har bott i Tyskland sedan barndomen. Under andra världskriget blir han övertalad att bli amerikansk spion, och när Berlin faller flyr han till USA. Men hans förflutna kommer ikapp honom.

Originaltitel Mother Night
Regissör Keith Gordon
Manus Robert B Weide
Genre Drama, Romantik, Krig, 90-tal
Skådespelare Nick Nolte, Alan Arkin, Sheryl Lee, Kirsten Dunst, Frankie Faison, Zach Grenier, Bernard Behrens, Arye Gross, John Goodman, David Strathairn
Filmnummer 1944

arruba
2009-08-16
Då har man gått igenom de två "bästa" Vonnegut filmerna. De båda var väldigt bra men denna gjorde mig mer rörd. Nick Nolte är utmärkt som The last free american. Fantastiska dialoger och fängslande historia. Detta är en mycket stark film som jag helhjärtat kan rekomendera. Stabil 4. OBS: Mot slutet av filmen kan man se Vonnegut promenera längs gatan med ett mystiskt uttryck på ansiktet.
TimBuckley
2008-10-28
(rek 3a) Många guldkornsscener som får mig att i efterhand undra varför jag inte känner att detta är en totalt självklar fyra. Nick Nolte som för mig inte är någon favorit spelar sin roll väl, och låter den tacksamma atmosfärsfyllda ådra denna film är utsmyckad med föra honom från filmens allra första scen där han i Israel i sin cell börjar skriva de memoarer som utgör själva filmens kropp, tills dess att eftertexterna tar vid. Filmens "textur" är det som för mig är den sammantaget största förtjänsten genom ett perfekt musikval, mjuka varma och svartvita färgtoner och en något drömsk stämmning i minnandet av vägen till cellen, och därtill har den ett par sköna scener i till exempel schackscenen & trottoarscenen. Men den genommysiga berättarröststämmningen till trots är det också något som inte klaffar i denna litterärt osande film, där en 3.5a hade kännts som gjuten, får se vilket håll eftersmaken snart tippar dem emot, förmodligen en fyra då jag tycker att filmens skyltfönster bland kommentarerna förtjänar lite blått bland allt oförtjänt lila! :)
2007-08-08
En långsam och nedtonad hisroria som kunde blivit så mycket bättre. Nolte passar fint i rollen, men han kämpar mot ett urtråkigt manus
Hangaround
2007-05-09
Förlorar en del av Vonneguts typiska humor, men vinner på att Nolte är bra, och musiken strålande.
Galivan
2005-11-12
90 procent av filmen är oerhört tråkig och oengagerande. 10 procent består av kvalitativa saker. Musiken är bra (Arvo Pärt), vissa stunder kan fotot vara fint. Jag såg den bara för Sheryl Lee och det är hon som är behållningen. Filmen förmedlar noll, förutom citatet "You are what you pretend to be" vilket inte är dumt sagt.
2004-04-16
Hur kan något så intressant berättas så tråkigt?
SantaClaus
2002-09-30