Mothman

Point Pleasant var tidigare en trygg och vänlig liten stad i West Virginia men en mängd olika paranormala fenomen har börjat kasta en skräckens skugga över lokalbefolkningen. Den respekterade politiske reportern John Klein bearbetar fortfarande sorgen efter sin avlidna hustru då han under mystiska omständigheter dras in i det kaos som omsluter den skakade staden. Övertygad om att det finns ett samband mellan de oförklarliga händelserna i Point Pleasure och hustruns död, söker John upp en expert på metafysik som motvilligt berättar om legenden om Mothman...

Originaltitel The Mothman Prophecies
Regissör Mark Pellington
Manus Richard Hatem
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Richard Gere, Will Patton, Laura Linney, Debra Messing, Alan Bates, David Eigenberg, Lucinda Jenney

Skapad 2019-12-14 av jotnan
Bortglömd av de allra flesta, är filmen om den obskyra moderna myten om Mothman, en film som ändå hängt kvar i skräck-kretsarna. Även fast jag sedan länge blivit avtrubbad tackar jag aldrig ne...   Läs mer »

Count_Duckula
2023-09-16
Välgjord med allt vad det innebär. Efter ett tag blir det emellertid tungt och upprepande.
ZoIX
2022-10-23
Den här har potential till så mycket mer. Stämningen är toppen men förvaltas inte fyllt ut. Fortfarande en enkel rekommendation dock.
2021-12-19
Råkade se om den då jag missade att jag hade ett ca 15 år gammalt betyg på den. Det är intressant att läsa kommentarer. Jag brukade se tidiga Arkiv X. Jag minns det inte så här. Däremot tycker jag att huvudpersonen och polisen påminner mycket om Mulder och Scully. Oavsett hur många som skriver att den är verklig så är den väldigt övernaturlig. Jag tycker om småstadsmystik och det är intressantare när staden finns på riktigt. De har världens enda Mothman-museum och en Mothman-staty utanför. Jag har dock inte varit där. Men när det är så övernaturligt blir det så mycket floskler samtidigt som man vet att det inte kommer att leda till något vettigt.
Zok
2020-10-26
Stabil thriller.
2018-03-07
Dålig film, som knappast kan kallas kuslig och man kan knappast kalla skådespelarna bra!!!
gjoob
2018-02-25
Lite annorlunda rysare i det att mycket lämnas öppet för betraktarens egna tolkningar. Inledningen kan upplevas lite trevande men den bidrar i själva verket till att bygga upp stämningen som gör hela filmen. Andra halvan är mycket bra och mot slutet blir det en riktig nagelbitare. Såg den när den var relativt nysläppt i videobutiker men jag var nog för ung för att uppskatta den vid en sådär 13 års ålder. Höjer från en tvåa till en stark trea i betyg.
BrutusBeefcake
2018-02-17
Väldigt spännande när man väl ser den, lite seg till en början men jobbar upp sig trots att jag inte är ett jättefan av slutet. Men Richard Gere är stabil och man får vad man förväntar sig. (8-/15)
2016-10-26
Spännande och kuslig film med bra skådespelare.
annihilat0r
2016-02-09
"The Mothman Prophecies" är en överraskande bra thriller med skräckvibbar. Ett stämningsfullt mörker genererar härlig spänning. Richard Gere får visa att han faktiskt valde rätt bransch samtidigt som Laura Linney agerar på sin lika konstanta som högklassiga nivå.

2015-12-23
Bra stemning, bra skuespillerinnsatser men manuset er ikke godt nok til å gjøre dette til en bra film. Klarer så vidt en -3.