3.6

Motown: Drömfabriken

Berättelsen om det amerikanska skivbolaget Motown Records, som grundades i slutet av 50-talet, som Tamla Records, i staden Detroit, där en stor del av USA:s bilindustri blomstrade. Vi får följa utvecklingen av skivbolaget, dess låtskrivare, producenter och artister, från starten fram till början på 70-talet och hur det rådande samhällsklimatet påverkade skivbolagets utveckling.

Originaltitel Hitsville: The Making of Motown
Alternativ titel Hitsville: The Making of Motown
Regissör Benjamin Turner, Gabe Turner
Manus Benjamin Turner, Gabe Turner
Genre Dokumentär, 2010-tal

yangbo
2020-01-22
Måste nästan ge en femma till avslutningslåten, riktigt kul, guld avslut på en riktigt bra dokumentär om en svunnen tid med musik som kommer leva för evigt - helt utifrån grundarens syn, absolut rätt att vara vinklad åt det hållet när dokumentären just heter the MAKING OF Motown och inget annat.
myslas
2020-01-08
Precis som med musikalen Motown (som jag varmt rekommenderar) så är det här väldigt styrt av Berry Gordys syn vilket gör att det här till en väldigt trevlig historia där allting går toppen och alla kommer överens med varandra mest hela tiden. Det är förstås gott så men kanske inte den mest objektiva synen på vad som hände. Hur som helst så finns det mycket att gilla här, framförallt allt gammalt material från arkiven. Och musiken förstås, den fantastiska musiken står i centrum.