3.5

Motståndaren

Den 9 januari 1993 mördade Jean-Claude Romand sin fru, sina barn och sina föräldrar innan han gjorde ett misslyckat försök att ta sitt eget liv. Undersökningar avslöjade att han inte var läkare, som han under de senaste 18 åren påstått sig vara. Inte heller var han någonting annat han gett sken av under hela sitt vuxna liv. När han insåg att han var på väg att avslöjas, föredrog han att eliminera de personer som inte skulle klara att se hans lögner komma fram. "Motståndaren" är ett fiktivt verk som ger liv åt den fruktansvärda, ogenomträngliga berättelsen om denne man.

Originaltitel L'adversaire
Alternativ titel The Adversary
Regissör Nicole Garcia
Manus Frédéric Bélier-Garcia, Jacques Fieschi, Nicole Garcia
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Daniel Auteuil, Géraldine Pailhas, François Cluzet, Emmanuelle Devos, Baernard Fresson, François Berléand

Albion
2016-12-07
Makaber och gräslig historia och det är förstås det som gör konceptet så starkt. Daniel Auteuil är enastående i sitt framförande. I övrigt som film betraktat så finns det måhända en del att önska. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
2015-01-10
Jag kom först i kontakt med denna sanna berättelse genom Carrères fina bok. Filmen saknar dock delvis ett fungerande driv och tempo och det är först under filmens sista 30 minuter som man känner och blir berörd men då blir man samtidgt så berörd att man mår illa. Filmen misslyckas med att gå djupare in i tankarna och känslorna hos huvudpersonen. Man vill förstå bättre hur det kunde gå såhär men sanningen är kanske att det hela är så oförståeligt och oförsvarbart att detta är allt man kan få. 3+
Film_DVD
2013-02-27
Min kommentar till många andras kommentarer. I franska filmer eller varför inte säga europeiska så förutsätter man att åskådaren själv kan sätta sig in i karaktärerna och inte få allt serverat på ett fat som ofta i amerikanska produktioner. Kunskap om huvud karaktärens narcissism på gränsen till psykopati är dock en fördel att känna till.
Film_DVD
2013-02-27
Ohyggligt ohygglig person med narcissistisk diagnos. Skrämmande och mycket bra film.
JimCarrey
2012-12-23
En välspelad om än något seg film om fascinerande man som visste var skåpet skulle stå

2011-10-04
Den är ju så sunkigt berättad.
desithess
2011-08-07
Supersegt och ointressant, kanske för att man redan visste vad som skulle hända. Men historien är inte ens berättad på ett intressant sätt...
kcorstar
2009-12-04
Håller helt och hållet med Dront, riktig killer att veta allt redan innan. Tycker den är riktigt trist och den gör mig fly förbannad, inte bara för att han är crazy utan att man inte får veta eller ens se tendenser till varför han blir helt galen. hm riktigt dålig
KillerPutte
2009-12-04
(rek.4) En film som gör en besviken, det känns som om materialet filmen bygger på, inte används till fullo, det slumpas billigt bort. Jag saknar en bra uppbyggnad, starkare kopplingar och framför allt tydligare förklaringar. Daniel Auteuil imponerar på mig i huvudrollen, han är en kompetent skådespelare. Lite trist, jag hade förväntat mig betydligt mer av denna film.
Dront
2009-04-22
Jag förstår inte varför både baksidetexten och filminfo här på filmtipset inleds med en fet spoiler. Bara för att den är baserad på en sann historia gör ju inte att man nödvändigtvis känner till alla fakta innan man ser filmen. Jag hade samma problem med Into the wild. Glad att jag inte läste baksidan innan jag såg den här filmen.