2.9

Mr. Holmes

Året är 1947 och en sedan länge pensionerad Sherlock Holmes bor i en by i Sussex med sin hushållerska och hennes son Roger. Sherlock ser tillbaka på sitt långa liv och funderar på ett femtio år gammalt olöst fall som förbryllar honom. Hans minne är inte vad det brukade vara, så han minns bara fragment av fallet.

Originaltitel Mr. Holmes
Regissör Bill Condon
Manus Jeffrey Hatcher
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ian McKellen, Milo Parker, Laura Linney, Hiroyuki Sanada, Hattie Morahan, Patrick Kennedy, Roger Allam, Philip Davis, Frances de la Tour, Charles Maddox, Takako Akashi, Zak Shukor, John Sessions

2021-07-09
Vilken vissen film...
Miamia
2017-10-23
En riktig "mittemellanfilm". Riktigt bra skådespelare. Vacker och eftertänksam. Det långsamma tempot stör mig inte alls, Men den saknar det där "lilla extra".
RunRiot
2017-09-26
Vackert och välgjort utan tvekan, men filmen känns ungefär lika långsam och trött som Sherlock själv.
Zipper
2017-08-06
Småtrevligt, och Ian McKellen är fantastiskt, men inte är det något man minns.
wasteoftime
2017-08-03
Mr. Holmes är långsam, fast på det där, enligt mig, bra sättet. Den har bråttom i sitt behov av att hinna klart innan det är för sent, och det räcker. Ian McKellen är, fantastisk. Sherlock Holmes får här ett djup som ofta (vad jag förstår, med mening) saknas. Sherlock Holmes har insett att hur han levt sitt liv, kanske inte alltid varit det bästa, ur ett medmänskligt perspektiv. Och till sist och syvende, vad är egentligen viktigt? Jag tycker att den är väldigt fin och stämningen är fantastisk. Jag velar mellan en tvåa och en trea, men det får bli en tvåa tills vidare.
linkan1982
2017-04-21
Åh gud vad jag älskar Ian McKellan. En sån magisk människa. Trean är pga honom
Roswall
2017-03-21
Hyfsat fin och mjuk, med också något för seg och på gräns till tråkig.
HerrNenne
2017-02-26
På gränsen till plågsamt tråkig.
martineden
2016-11-20
[rek. 3] Initialt är jag skeptisk, men filmen vinner genom, fin regi och ett mycket bra strukturerat manus, över mig! Skådespeleriet är oerhört bra och det är mycket kul, för oss Sherlockianer att se Nicholas Rowe som "Bio-Holmes", alltså filmen i filmen. Inte alls postmodern i samma mening som så mycket annat skit man får se nu för tiden. Snudd på fyra!!! 3+/4-
Christofer
2016-08-04
Sävligt och småfint på sina håll, men sammantaget är det ju inget man kommer minnas om ett halvår liksom.