2.9

Mr. Jones

1933 är den unge walesiska reportern Gareth Jones på mångas läppar efter att som en av få lyckats ha fått en intervju med Adolf Hitler. För sin nästa artikel behöver han nästla sig in i Sovjet för att försöka lista ut hur kommuniststaten lyckats med den snabba modernisering av landet och upprustningen av armén. Ambitionen är att få en intervju med Stalin, men färden för honom istället olovandes vidare till Ukraina. Under mardrömsliknande former blir han vittne till svaret på Sovjets växande framgång när han ser hur ryska soldater med våld länsar landet på alla sina grödor, med miljoner svältande människor till följd. Samtidigt är ryssarna Gareth på spåren och kommer göra allt i sin makt för att hindra den fasansfulla sanningen att spridas?

Originaltitel Mr. Jones
Regissör Agnieszka Holland
Manus Andrea Chalupa
Genre Drama, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Fenella Woolgar, Michalina Olszanska, Beata Poźniak, Celyn Jones, Julian Lewis Jones, Richard Elfyn, Jane How, Krzysztof Pieczynski

myslas
2020-05-17
Av någon konstig anledning tror jag inte jag sett en film av Holland sedan Europa Europa så det var väl kanske på tiden nu. Den här är inte av samma klass men det är mycket snyggt gjort och framförallt delarna från Ukraina är väldigt bra. Andra partier är lite svårare att gilla och även om jag kan förstå att de blandade in Orwell i den här historien av pr-skäl så är han egentligen onödigt inkluderad. Särskilt med tanke på att Djurfarmen skrevs många år efter de här händelserna. Sevärt ändå.
fisk0
2020-04-11
Jag tycker den funkade riktigt bra, otroligt fint kamera- och klippningsarbete genom filmen och störde mig inte alls på det brittiska uttalet, möjligtvis med undantag av han som spelade George Orwell, men egentligen var det mer konceptet med återkopplingarna till Djurfarmen som kändes forcerade snarare än skådespelarinsatsen.
Ful_fisk
2020-04-05
Intressanta historiska händelser med mycket dramatik, och mittenbiten i Ukraina är smått fantastisk. Men dramat i början och slutet är inte lika slående, och känns mer standard-drama. Vet inte om det är att det är en polsk regissör som gör att alla britternas brittiska dialekt känns så tillgjord, men det finns något teatralt där som gör det lite stelt. Men ändå sevärt för en spännande intrig och den grymma biten i Ukraina.
2020-03-29
Jag tycker filmen känns platt och som en billig och enkel TV-film på något sätt. Hur den känns förenklat tillrättalagd och överdriven i början tar liksom bort vad som borde vara en realistisk känslan av dom hemskheter som skildras senare. Faller tyvärr väldigt platt för mig. En slät tvåa.