3.6

Mr. Smith i Washington

En nyinvald, idealistisk senator från landet far till Washington och måste plötsligt kämpa en hård och ensam kamp mot cyniska politiker som gör allt för att förstöra och ruinera hans karriär.

Originaltitel Mr. Smith Goes to Washington
Regissör Frank Capra
Manus Sidney Buchman
Genre Drama, Komedi, 30-tal
Skådespelare James Stewart, Jean Arthur, Claude Rains, Edward Arnold, Guy Kibbee, Thomas Mitchell, Eugene Pallette, Beulah Bondi, H B Warner, Harry Carey, Astrid Allwyn, Ruth Donnelly, Grant Mitchell, Porter Hall, Pierre Watkin

Skapad 2019-11-09 av Kubrick
Jefferson Smith kommer till Washington som vilsen lantis och kommer genast i konflikt med hans delstats rikaste och mest inflytelserika man. Smith's planer på en pojkscoutläger på den plats där de...   Läs mer »

Lotso
2018-07-11
I sin helhet är Mr. Smith Goes to Washington en underbar film att kolla på. Idag kanske många kan bli uttråkade av de utdragna dialogerna och scenerna i senaten, men jag fann inte en enda sekund vara tråkig eller långsam. Jimmy Stewart är helt fantastisk och underbar i rollen som den normala men naiva Jeff Smith. Hans energi och entusiasm när han får bevittna Washington går inte annat än att älska, Jimmy Stewart var perfekt i dessa typer av roller och jag älskar allting den mannen har gjort skådespelarmässigt. Filmen har också en stark handling i centrum av allting som känns aktuell även idag på många avseende. Trots de negativa aspekterna med slutet och det patriotiska, är det en av Jimmy Stewarts bästa insatser och filmer. Detta är en film jag lär återkomma till under min livstid.
Pi-R
2017-12-28
Alldeles för predikande för min smak (i likhet med många av Capras filmer), och nationalromantiken, framför allt under filmens första halvtimme står mig i ärlighetens namn upp i halsen. James Stewart är dock riktigt bra, precis som Arthur och Rains och större delen av resterande skådespelarensamble. Grundpremissen; storheten i den amerikanska konstitutionen och den religiösa hängivenheten till den, ligger dock alltför långt ifrån mitt eget persoektiv för att filmen ska kunna greppa mig, och jag kan inte låta bli att tycka att manuset är torrt, och att många av replikerna känns såpass grandiosa (i ordets sämsta betydelse) att inte ens dessa skådespelare förmål lyfta dem.
Solidus
2017-02-05
Jag är mållös av beundran! Det här borde vara obligatorisk visning för alla politiker och skolklasser, för sällan har en film från 1933 känns så aktuell. Filmen fungerar utmärkt som skolfilm för att förstå den komplicerade bilden av demokrati, samtidigt som den fungerar som en väckarklocka till trötta politiker. James Stewart briljerar i huvudrollen och han backas upp av lika eminent Claude Rains samt en stark Jean Arthur. Finalen är magisk bra och hela filmen är en slagkraftigt mästerverk med ett stort hjärta.
martineden
2016-12-25
[rek. 4] Verkligen en enastående film! Även om den ytligt sett är lättsam komedi så är dess teman och motiv ganska allvarsamma om politisk korruption och demokrati. Fortfarande aktuell! Fina skådespelarinsatser av samtliga och särskilt bör väl, som vanligt när han är med, Claude Rains nämnas. Mycket bra!!! 4.
F-M-J
2015-07-08
James Stewart briljerar i huvudrollen medans Arthur och Rains gör två mycket bra biroller. De enda skådespelarna jag har lite svårt för är de små barnen som ofta dyker upp i äldre filmer så som i Carpas, där de är sådär irriterat välpolerade och "gulliga" och här är inget undantag, snarare ett exempel. Men det är bara en liten detalj. För övrigt så är filmen välklippt som börjar något trevande och ointressant, men desto längre filmen går vidare faller pusselbitarna på plats och det hela slutar ut i något som för tankarna till "12 edsvurna män" (i känsla) men med en mer komisk och lättsam touch. Förtjänt sitt rykte och en positiv överraskning. Fint budskap och en bra produktion rakt igenom. Hatten av, stark fyra.
XenoMorph
2015-01-16
Mycket skrikande, men filmen har hjärtat på rätt plats.
2014-12-31
För varje film jag ser med James Stewart så önskar jag att den mannen hann göra minst 3000 filmer för jag vill inte upptäcka en dag att jag har sett alla. Denna films inledande ca 30 minuter är bra men får mig inte att känna att denna film lever upp till sitt rykte. Ca 45 mnuter in och fram till slutet är jag dock fast och njuter av prestationerna från Claude Rains, Jean Arthur, James Stewart m.fl. Rains är som alltid sevärd. Capra skapar återigen en riktigt bra film med hjälp av ett bra manus.
KimEkberg
2014-02-05
bra vision om vad en demokrati skulle kunna vara, det absoluta slutet känns väl en smula nödtvunget, men vi vet ju åtminstone att det inte hade hänt i vår verklighet.
mammene
2013-06-07
En härligt befriande film med underton av allvar. Det var både uppfriskande och samtidigt genant att se den idealista karaktär som Stewart spelade, kastas till lejonen. James Stewart som för övrigt här är helt underbart rätt för sin roll, även Jean Arthur var otroligt bra. En utvecklande historia i all sin naivitet.
StureStenhög
2013-06-06
En härlig gammal rulle vars politiska satir känns lika träffsäker idag som när filmen kom, den tidlösheten är både imponerande och deprimerande. Huvudpersonen är egentligen en riktig mannen-på-gatan-figur som jag trodde att jag skulle irritera mig på, men jag kan inte göra annat än att kapitulera inför honom, och det känns som att hans naiva idealism är nånting som politiken skulle må bra av att se mer av. James Stewart är också helt perfekt i rollen. Även i övrigt håller karaktärerna bra klass, Claude Rains spelar en väldigt intressant skurkkaraktär, och jag gillar verkligen Jean Arthur och hennes rollfigur Saunders, hon utgör en väldigt bra blandning av cynism, idealism och intelligens. Filmen är dessutom stundtals väldigt rolig, och det här är helt enkelt väldigt bra underhållning, så nog måste det bli en fyra allt