Mördande legender

På sista tiden har Pendleton University i New England drabbats av en rad mycket märkliga dödsfall. Den självsäkra och vackra Natalie är säker på att en galen mördare går lös. En mördare, som väljer ut sina offer efter de gamla sägner som spökar på stället. Men vännerna tror inte på henne. Först när Natalie upptäcker vad som förbinder dödsfallen med varandra går den ohyggliga sanningen upp för henne: att det är hon själv som är nästa offer...

Originaltitel Urban Legend
Regissör Jamie Blanks
Manus Silvio Horta
Genre Skräck, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Jared Leto, Joshua Jackson, Alicia Witt, Rebecca Gayheart, Tara Reid, Michael Rosenbaum, Robert Englund, John Neville, Julian Richings, Danielle Harris, Natasha Gregson Wagner, Brad Dourif

Dele
2018-10-11
Visst finns här grundläggande hantverkskunskap i skapande av förströelsefilm, men detta är alldeles för krystat för att kunna tas på allvar, ens som underhållning.
BarryHero
2018-05-08
Kul med alla unga skadisar och 90-tals-New England-college-miljon. Trottsam i ovrigt for det mesta.
malin93
2018-04-23
Den dög att titta på men det var inget som stack ut. En del dumma grejer som jag till viss del bortsåg från, annars hade jag nog stört mig ännu mer på filmen. Jared Leto är helt klart bäst och han gör det ändå värt att se denna tycker jag.
Starlette
2018-03-22
Bättre än vad jag trodde. Man håller intresset uppe. Slår många andra liknande tonårs-skräckisar
Murvel48
2017-10-28
Mycket skrik för lite ull, sa han som klippte grisen.
2016-10-03
Ganska originell och spännande slasher med bra skådespelare.
Lotso
2015-10-06
I sin helhet är Urban Legend en film som hade potential att kunna bli den där lilla gömda skräckfilms pärlan. För den har en kreativ idé bakom sig och sin handling. Sättet mördaren använder sig utav urban legends genom sina mord känns nytänkande. Desvärre är det ungefär det enda som sticker ut i filmen. Allt annat faller den i samma håla som alla andra teen salsher filmer på denna tiden. Osympatiska karaktärer, ett klyschigt sätt att berätta historien på och något förutsägbar. Det som räddar den och gör den sevärd är just premissen och underhållning, annars är det samma gamla visa vi hört förr.
BrutusBeefcake
2015-09-28
Så urbotat dum och korkad så att den egentligen förtjänar en etta, detta var egentligen inte alls bra men det är ändå höst nu och jag är svag för genren, det får bli en svag tvåa. (4-/15)
2014-12-09
En av de mer kända titlarna i vågen av nya slashers som kom efter Scream. Inte ett dugg skrämmande eller spektakulär, men underhållande nog och stundtals rätt snygg. Roligt hur det märks att "twisterna" under denna tid idag känns extremt förutsägbara och taniga. Något som vi antagligen har Saw att skylla på för, för där skruvades dessa upp ordentligt.
2014-11-01
Kul och smått skrämmande film från denna genres pånyttfödda guldår. Brister finns men att låta mördaren ha ihjäl folk precis som i gamla myter höjer denna över de andra "Scream"-plagiaten. Uppföljaren till denna kan ni lika gärna strunta i att se.