3.2

Ms. 45

En stum sömmerska blir under en och samma dag våldtagen två gånger och beslutar sig för att utkräva blodig hämnd på hela manssläktet.

Originaltitel Ms. 45
Alternativ titel Angel of Vengeance, Hämndens ängel
Regissör Abel Ferrara
Manus Nicholas St John
Genre Kriminalare, Drama, 80-tal
Skådespelare Zoë Lund, Bogey, Albert Sinkys, Darlene Stuto, Helen McGara, Nike Zachmanoglou, Abel Ferrara, Peter Yellen, Editta Sherman, Vincent Gruppi, S Edward Singer, Stanley Timms

2019-03-26
Rå och skitig som så många av Ferraras filmer. Här får vi en rape & revenge blandat med Death Wish bland New Yorks skitigaste kvarter.
papabobadiof
2015-12-21
Sån jävla fin slut-twist!!! Positivt överaskad måste jag säga.
lilebroer
2015-08-15
Förväntningarna var som sagt högt satta och inte heller svek dom mig. Men något vidare mästerverk är inte Ms .45. Filmen har helt klart kvalitéer som sticker ut och som ger den ett visst övertag mot andra i sin genre. Men likt många av sina syskon inom hämndfilmen så saknar jag ett större djup, som i sin tur må ha förbättrat filmupplevelsen som helhet. Det är oerhört vackert hur man plockat fram Ms .45 ur garderoben, dammat av den och putsat till den, men trots detta så når filmen inte riktigt fram till sin fulla potential. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/08/ms-45-1981-brdld-80min.html
AlbertSpica
2015-03-14
Mindre sleazy och lite mer psykologisk än de andra rape/revenge rullarna, funkar bra. Gött drag med saxen på soundtracket.
Chrille81
2015-01-03
Enkel premiss, och lätt den bästa rape-revenge filmen, om en stum sömmerska som hittar sitt kall, som är att rensa upp bland manssläktet -ordentligt i ett ett hårt och skitigt New York, efter blivit våldtagen två gånger under samma dag. Att det här skulle vara en kvinnlig motsvarighet till Death Wish (1974) råder inget tvivel om. Riktigt rå, som att vänta av Ferrara (Bad Liutenant) Stilsäker och väldigt trevlig, som osar kult. 1981 alltså, vilket filmår!
stgurgel
2014-07-06
Jag gillar verkligen Ferrarras kalla stil
Asmorod
2014-05-03
Renodlad orgie i lågbudgetvåld, utfört av karaktärer med mindre djup än Linus På Linjen. Och i det stora hela osar filmen så härligt mycket 80-tal att jag långsamt förvandlas till en yuppie under dess 81 minuters speltid.
Fläskkäft
2014-03-30
Tösen har verkligen maximal otur... Nåväl ganska effektfull på sina ställen trots sin låga budget, våldet är inte så grafiskt utan lämnar mer till fantasin. Stundtals så känns den rätt dum med korkade händelseförlopp. Annars är det som vanligt rätt kul att se 80-tals kläder, frillor och bilar kort sagt det tidstypiska. Störde mig enormt på den nosiga hyresvärdinnan och hennes hund som borde skrämts till tystnad. =)
Malfunction
2013-11-21
Hård RnR-rulle med Ferraras typiska teman som kretsar kring katolicism, synd och ett överjävligt New York.
Raimo_1985
2013-11-02
Godkänt, men ganska dåligt. Extremt överdrivet och alla karaktärer verkar extremt korkade. Jaja, det som var godkänt var att den var lite läskig och när det kommer upp äckelpäckel är det riktigt äckligt. Det var bra gjort.