2.4

Måsen

Anton Tjechovs första framgång blandar komik och tragik. En grupp vänner och par samlas på en lantgård för att se den första föreställningen av ett försöksspel av husets yngling Konstantin, en aspirerande författare som drömmer om att förnya teatern.

Originaltitel Måsen
Regissör Bengt Ekerot
Manus Anton Tjechov, Jarl Hemmer
Genre 50-tal
Skådespelare Gunnel Broström, Barbro Hiort af Ornäs, Heinz Hopf, Tor Isedal, Ingvar Kjellson, Gunnel Lindblom, Gunnar Olsson, Ulla Sjöblom, Georg Skarstedt, Erik Strandmark, Kurt-Olof Sundström, Eva Wikman, Stig Wikström

Andravåningen
2018-03-03
Tv var rätt nytt 1959, så kanske inte så konstigt att man får ungefär samma känsla som när folk skrev på Internet på 90-talet utan att inse att d et k o m m e r s t å d ä r f ö r a l l t i d! För de har uppenbarligen inte gjort många omtagningar. Det händer flera gånger att skådisarna snubblar på replikerna, och det teatrala är så främmande filmspråk att man nästan känner sig fånig som tittare. Annars är de väl duktiga, men pjäsen är allt annat än charmig och allegorierna och känsloutspelen i manuset görs närmast parodiska, utan att för den delen visa på någon smittande distans. Ett starkt 1+ i alla fall.